Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Rømmedressing uten rømme og «svensk» honning fra Cuba – svenskene kårer årets matbløff

Den svenske organisasjonen Äkta vara tar for seg matvarer som utgir seg for å være noe annet enn det de er. Nå skal de kåre årets matbløff.

Disse produktene er nominert til årets matbløff av den svenske organisasjonen Äkta vara. Foto: Äkta vara
Disse produktene er nominert til årets matbløff av den svenske organisasjonen Äkta vara. Foto: Äkta vara

Nationen har skrevet mange saker om feilmerking og utydelig merking av matvarer i Norge. Dette er noe som engasjerer, og i vårt naboland Sverige har organisasjonen Äkta vara bidratt til å sette søkelyset på dette også på den andre siden av grensen.

Når det ikke er pandemi og stengte grenser, velger mange nordmenn å handle i Sverige, men det er ikke nødvendigvis alle varer som er det de utgir seg for å være.

Äkta vara har nå nominert flere produkter til prisen Årets matbløff. Blant de nominerte er det rømmedressing uten rømme, smørdeig uten smør og «svensk» honning fra Cuba og Mexico.

Denne dressingen inneholdt ikke rømme (sour cream). Foto: Äkta vara
Denne dressingen inneholdt ikke rømme (sour cream). Foto: Äkta vara

184 nominasjoner

I løpet av 2020 fikk Äkta vara inn hele 184 nominasjoner av produkter som hadde misvisende merking eller markedsføring.

Annonse

– Det viser at det finnes mange bløff-produkter ute i butikkene og at det er mange konsumenter som på ulike måter kjenner seg lurte, sier Björn Bernhardson, virksomhetsleder hos Äkta vara.

Juryen har valgt ut fem nominerte, og vinneren vil kåres 20. januar.

De nominerte

Årets matbløff

Økologisk blomsterhonning, Svensk honungsförädling

Juryen skriver om honningen at de mener at med selskapsnavnet Svensk honungsförädling i blå og gule farger på flasken, at den fremstår som svenskprodusert. Ifølge Äkta vara kommer honningen hovedsakelig fra land som Mexico, Brasil, Cuba og Bulgaria.

Smørdeig, Pop! Bakery

Det finnes ikke noe smør i smørdeigen, skriver juryen. Sverige skal ha fått et unntak i lovgivningen for å kunne kalle produktet for smørdeig tross for at det ikke har smør i seg. Istedenfor smør blir det blant annet brukt palmeolje.

Alkoholfri eplesider, Herrljunga sider

Sideren markedsføres som "håndverkssider", og juryen reagerer på dette da sideren er produsert på Herrljungas fabrikk, hvor også annen sider produseres. Sideren inneholdt 25 prosent eplejuice.

Rømme- og pepperdressing, Max

Burgerkjeden Max har produsert sin egen dressing, men juryen er ikke imponert. Det er fordi det ikke er rømme i dressingen. Juryen skriver at dressingen ikke inneholder meieriprodukter i det hele tatt.

Nøttemiks honning og salt, Estrella

Posen med nøtter reklamerer med honningristede nøtter. Honning er nevnt fire ganger på forsiden av posen. Men juryen skriver av at 35 gram sukker, utgjør honning to gram av det.

Kilde: Äkta vara

– Utnytter forbrukeren

Til Aftonbladet definerer Bernhardson en matbløff på følgende måte:

– Det er at man utnytter at forbrukeren tar en rask beslutning om å kjøpe, det er det som er bløffen. De fleste tilfeller er absolutt lovlige, selv om en del kan stilles spørsmål ved. Livsmedelsverkets regler bygger på at det ikke skal være villedende, men det er et vurderingsspørsmål, sier Bernhardson til avisen.

Han råder blant annet forbrukerne til å se på baksiden, at mange aktører bruker forsiden til å bløffe, men at det er større krav til å informere på baksiden.

Neste artikkel

Tidligere svensk landbruksminister er død