Har Rema skutt gullfuglen?

Rema 1000 kvitter seg med de hurtigvoksende Ross-kyllingene, og innfører en ny kyllingrase i Norge. Dyrevelferd kan bli det nye salgsargumentet i norsk matbransje.

Glade kyllinger, bønder og kjøpmenn i kyllingfjøset på Melhus. Fra venstre adm. direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000, kyllingprodusent Hans Ole Klomstad med sønn Ole Mathias Halvei Klomstad. Foto: Kato Nykvist
Glade kyllinger, bønder og kjøpmenn i kyllingfjøset på Melhus. Fra venstre adm. direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000, kyllingprodusent Hans Ole Klomstad med sønn Ole Mathias Halvei Klomstad. Foto: Kato Nykvist

Den lever 30 prosent lenger, vokser 20 prosent saktere, og danker ifølge Norsk Kylling ut "Rossen" på alle velferdsindikatorer. En friskere, og mer aktiv kylling gir både gladere kyllingprodusenter og gladere kjøpmenn, ble det hevdet i kyllingfjøset i Melhus.

Kjære leser. Denne artikkelen er forbeholdt våre abonnenter.

Digital

Bestill

10 uker for 10 kr

Neste artikkel

Borch advarer mot å flytte ansvaret for dyrevelferd fra Mattilsynet