Volkswagen-skandalen fikk politiske følger onsdag da Kommisjonen la fram et forslag til nye regler for bilindustrien.
I dag har de enkelte EU-landene ansvaret for å sjekke at kjøretøyer innfrir unionens miljø- og sikkerhetsregler. Nå vil Kommisjonen ha større innflytelse.
Forslaget tar til orde for å gi EU mulighet til å bøtelegge bilprodusenter som ikke overholder reglene, med inntil 30.000 euro per bil. Det er godt over 280.000 kroner etter dagens kurs.
Det legges også opp til at ekspertene i Brussel kan gjennomføre stikkprøver av biler som allerede er på markedet, samt beordre tilbakekalling av kjøretøyer.
Kvalitet
– Vi ønsker å heve kvaliteten og uavhengigheten på testingen og bedre tilsynet med biler som allerede er på veiene, sier EUs industrikommissær Elżbieta Bieńkowska til pressen i Brussel.
Amerikanske myndigheter oppdaget i fjor at Volkswagen hadde installert programvare som skjulte de reelle partikkelutslippene fra mange dieselbiler. Den tyske bilgiganten har erkjente at jukset omfatter rundt 11 millioner biler verden over.
– Volkswagen-avsløringene har vist at dagens system trenger forbedringer, sier EU-kommisjonens visepresident Jyrki Katainen.
Følge reglene
– I et marked der varer beveger seg fritt over grensene, må alle følge reglene. For å gjenvinne forbrukernes tillit må vi stramme inn reglene, men også sikre at de blir fulgt opp, understreker Katainen.
Forslaget fra Kommisjonen skal nå gjennom EU-systemet, noe som betyr at det skal til behandling både blant de 28 medlemslandene og i EU-parlamentet. Det kan dermed bli gjenstand for endringer. (©NTB)