Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Høie fikk instruks om å sikre kompetansen i flyambulansene

Stortingsflertallet instruerer helseministeren om å sikre at kompetansen i luftambulansetjenesten blir med videre, men er ikke helt enige om hva det betyr.

Helseminister Bent Høie (H) får beskjed fra Stortinget om å sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres. Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix

Alle opposisjonspartiene fra KrF til Rødt klarte til slutt å bli enige om å en instruks til Bent Høie (H) om hvordan han skal rydde opp i krisen i luftambulansen i nord da Stortinget behandlet saken torsdag.

Høie får beskjed om å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres».

– Denne erfaringen og kompetansen finner du ikke på gata. Den finnes hos pilotene, flyteknikerne og mekanikerne i Lufttransport, konkluderer Rødts Bjørnar Moxnes, som gikk med på forslaget etter først å ha krevd hele anbudskontrakten annullert.

Ap-leder Jonas Gahr Støre påpeker også at kompetansen finnes hos personellet.

– Derfor er det viktig at de som har denne erfaringen, får anledning til å forhandle om gode vilkår for å gå videre, sier Støre.

– Vi kan ikke forstå hvordan erfaringen og kompetansen i dagens luftambulansetjeneste skal videreføres uten at du får med deg dagens personell, sier Senterpartiets Kjersti Toppe.

– Ingen automatikk

Olaug Bollestad (KrF) mener imidlertid at vedtaket ikke automatisk betyr at pilotene må bli med videre.

– Det fins mange folk med samme erfaring og kompetanse som ikke jobber i Lufttransport i dag, sier Bollestad til NTB.

Fra talerstolen pekte hun blant annet på Forsvaret som et sted med aktuell kompetanse. Det bet helseminister Bent Høie (H) seg merke i. Han sier seg også helt enig at det er viktig å sikre at erfaring og kompetanse videreføres, men legger til:

– Det å rekruttere folk med kompetanse og erfaring kan gjøres på ulike måter. Det er ikke bare knyttet til de som jobber i dagens Lufttransport.

Annonse

Han mener også Babcock ønsker å få med dagens personell og viser til at de har tilbudt jobb til pilotene.

– Så er det jo et spørsmål om lønns- og pensjonsforpliktelser. Det forhandles det om mellom partene, påpeker han.

Høie sier forhandlingene, som tas opp igjen 15. juni, vil bli avgjørende for hvor mange som blir med videre. Pilotene mener tilbudet de har fått fra Babcock er for dårlig. Derfor har mange sluttet i Lufttransport, og flere kan komme til å gjøre det før Babcock overtar neste sommer.

Kritikk

Stortinget kritiserer helsetjenesten for ikke å ha sørget for en risikoanalyse om overgangen fra en operatør til en annen. Det ble også vedtatt at Høie må offentliggjøre flere dokumenter knyttet til den omstridte anbudsrunden.

Mandag reiser Høie til Tromsø hvor han blant annet skal møte helsepersonell, men også Babcock. På spørsmål om han opplever at vedtakene i Stortinget legger et økt press på Babcock på å bli enige med pilotene, svarer Høie:

– Jeg har opplevd et press hele veien. Jeg er opptatt av å sikre god beredskap, det er min oppgave. Hvis ikke dagens operatør kan levere god nok beredskap, så setter vi inn ekstra beredskap. Det er det som er mitt hovedfokus.

Ny anbudsrunde?

Bollestad understreker at en ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse fortsatt er en mulighet.

– Det er flertall i salen for gå inn i et nytt anbud, dersom Høie ikke klarer å sikre dette på annen egnet måte, advarer Bollestad.

Toppe påpeker viser også til denne muligheten. Hun mener for øvrig at vedtaket og det politiske presset har endret situasjonen før Babcock nå skal fortsette forhandlingene med pilotene. Både hun og Moxnes lover å følge med på hva som skjer videre.

– Vi er utålmodige og bekymret på befolkningens vegne. Så regjeringa slipper ikke unna kravet om å sikre dagens erfaring og kompetanse. Nå må de handle raskt og treffsikkert, sier Moxnes.

Neste artikkel

Nybakte mødre opplever fødetilbudet svært ulikt rundt om i landet