Vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier er et distriktspolitisk problem. Det rammer både næringsliv og enkeltmennesker.
I snitt brukte fylkene litt over 3000 kroner per innbygger på drift og vedlikehold av fylkesveiene i fjor. Samtidig får billeiere store skader som følge av dårlige veier.
SV seier regjeringa ikkje leverte kutta dei forventa i motorvegprosjekt. Samferdsleministeren seier dei må vente på ei utgreiing før dei vil gjere politiske omprioriteringar.
MDGs Rasmus Hansson ønsker en stans i nedbyggingen av matjord. Men landbruksminister Sandra Borch (Sp) vil ikke gi en slik lovnad.
Hvis ikke staten bevilger mer penger til vedlikehold, risikerer Agder fylkeskommune å måtte kutte dramatisk i vedlikeholdsbudsjettet.
En uvanlig politisk konstellasjon sikret tirsdag flertall for flere forslag som skal bedre rassikringen. – Det viktige her er jo politikken vi fører, ikke hvem vi jobber med, sier SVs Mona Fagerås
Kommunar har planar om å bruke 83.000 mål matjord til bustader og næringsbygg. Landbruksministeren ber dei bremse bygginga på matjord.
Store utfordringer i europeisk bilindustri fører til lang leveringstid på elbiler. Elbilforeningen frykter ikke at det vil føre til et skifte i utviklinga.
Ekstreme priser på strøm og drivstoff gjør hverdagen dyrere for folk som er avhengig av bilen. Naf etterlyser tiltak også for bilister med fossilbil.
Når pandemien er over, vil det bli færre togpendlere på Østlandet, spår Jernbanedirektoratet. Økt bruk av hjemmekontor er den viktigste årsaken.