Maktkonsentrasjonen i matvarekjedene viser at bransjen trenger sterkere regulering.
Når bønder knapt får betalt for råvarene de leverer, men kundene må betale mer for maten i butikken – da rettes søkelyset mot dagligvarekjedene. Hvor blir pengene egentlig av?
Forum for norsk grønt har fått med seg alle de tre store dagligvarekjedene om å styrke målene for norsk frukt og grønt. De vil øke norskandelen med 50 prosent.
Norgesgruppen lanserer Gigaboks, en ny dagligvarekjede som skal selge varer i store forpakninger. De åpner sin første butikk i Lørenskog.
Lokalmat var den varegruppen som hadde størst salgsøkning hos Meny i 2021.
Av nær 250 sentrale personar i verdikjeda for mat har mange store inntekter og formuar, men bønder sit att med smular. Analytikar tar til orde for tiltak.
Grensebutikk reklamerer for billig tysk ribbe i Norge. Kjersti Hoff mener det er skuffende at både norske og svenske aktører bruker kjøttprodukter som lokkemat.
Kunder i matbutikken har liten tro på dagligvarebransjens forsøk på å framstå bærekraftig. Skeptiske forbrukere gjennomskuer "grønnvasking".
Ap/Sp-regjeringa kjem med ei rekke løfte og mål for landbrukspolitikken. Tetting av inntektsgap, kutt i utslepp og redusert kvotetak er blant punkta.
Bondelaget er bekymret for at Coops samarbeid med franske Carrefour kan presse norske produsenter. Nibio-forsker mener Coop kan møte på en utfordring.