Konkurransetilsynet gjennomførte storaksjon mot de tre dagligvarekjedene før helga. Det er bra tilsynet følger med, men razzia løser ikke de egentlige problemene i norsk dagligvarehandel.
Den britiske dagligvarekjeden Iceland varsler at den vil prøve seg i det norske dagligvaremarkedet. En utenlandsk utfordrer kommer som bestilt for Konkurransetilsynet – men det spørs om et par nye frysediskbutikker i Oslo-traktene vil innebære en voldsom omveltning i norsk matmakt.
Lågare pris til bøndene. Lønsfrys til dei tilsette. Tiltaka Nortura-leiinga føreslår fortel kor dramatisk den økonomiske situasjonen er i selskapet.
Norgesgruppen har vorte prinsesse «Vil ikke» i daglegvarebransjen.
Odd Gisholt kommer med uriktige påstander om Forbrukerrådet.
Så fort det er noko på gang i daglegvarebransjen, rører særinteressene på seg. Ikkje så rart, sidan det står om svært mykje pengar og makt.
En velfungerende verdikjede for mat er viktig for norske forbrukere, og god konkurranse mellom dagligvarekjedene er en nødvendig del av dette.
Kampen om makt og pengar i daglegvarebransjen handlar i stor grad om kven som skal ha definisjonsmakt. Og kva verdi ein ser i norsk matproduksjon.