230 liter melk fra Q-Meieriene trekkes fra markedet fordi produktet inneholder for mye vitamin D.
Både omsetning og overskudd ble barbert for Q-meieriene i fjor. Tunge investeringer, økte energikostnader og et vedtak fra Landbruksdirektoratet får skylden for nedgangen.
Det er Tine sin praksis som må kompenserast for, for å få til konkurranse på like vilkår.
Coop kaller tilbake karbonadedeig etter frykt for salmonella. Q-meieriene kaller samtidig tilbake helmelk.
Vi forbereder oss på en situasjon som kan bli vanskelig, og vi forbereder oss for å takle det, sier administrerende direktør Tore Bekken i Asko.
Tida har løpt frå konkurransestøtta, seier Tine, som vil avvikle ordninga som i dag gir 180 millionar kroner i årleg støtte til konkurrentane.
Landbruksministeren seier ho forstår ønsket om kutt i avgifta på drikkemjølk, men ho vil ikkje love omlegging av støtta som går til meierikonkurranse.
Selskapet solgte meierivarer for 1,85 mrd. kroner i 2019, mot 1,82 mrd. kroner året før, noe som er en lavere vekst en tidligere.
Avgiftskutt vil ikkje hjelpe mjølkesalet, ifølgje Q-Meieriene, som får 135 millionar kroner i årleg støtte frå avgifta på drikkemjølk.
Q-Meieriene gjør endringer på melkekartongene sine for å gjøre dem mer klimavennlige.