Konkurransetilsynet har kalt inn både dagligvarekjeder og leverandører til møter etter å ha reagert på bransjens varslinger om stort prishopp på matvarer.
Forskjellen mellom matkjedenes innkjøpspriser er nå «ganske små», sier Konkurransetilsynet. Men de friskmelder likevel ikke dagligvaremarkedet.
I fjor var Vibeke Andersen matlobbyist. Hun var positiv til matbransjens egne merkevarer og kritisk til Stortingets vedtak. Nå har hun fått ansvar for regjeringens EMV-utredning.
Næringsministeren vil ta grep om matmakta og konkurransen. Men hvorfor mener ikke leverandørene noe om utvalg i dagligvarehyllene og priser på mat?
Forskjeller i dagligvarekjedenes innkjøpspriser har blitt redusert siden 2017, viser ny kartlegging fra Konkurransetilsynet som også vil se på importvernet.
Datatilsynet har varslet Statistisk sentralbyrå (SSB) om at de vil forby den planlagte innsamlingen av data om den norske befolkningens dagligvarekjøp.
Mer innsyn og åpenhet må til for å se dagligvaremakta i kortene. Bare sånn kan kjedene unngå mistanken: Setter de opp prisene på mat mer enn nødvendig?
Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) varsler at regjeringen vil utrede dagligvarekjedenes egne merkevarer.
Forbrukerrådet kritiserer manglende åpenhet om priskonkurransen i matmarkedet. Konkurransetilsynet viser til at lovverket begrenser dem.
Dagligvarebransjen går så det suser, men verken bøndene eller forbrukerne sitter igjen med gevinsten, mener Forbrukerrådet. – Norgesgruppen er nok veldig fornøyd med status quo, tror fagdirektør, Olav Kasland.