Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Vy vant kontrakten om togtrafikk på Bergensbanen og Vossebanen

Vy skal fortsette å kjøre tog på Bergensbanen og Vossebanen.

Et tog på vei inn i tunnelen ved Myrdal stasjon på Bergensbanen. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Et tog på vei inn i tunnelen ved Myrdal stasjon på Bergensbanen. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix

Dette er tredje runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge.

Konkurransen om anbudet har vært hard, ifølge jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse mandag.

– Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet, sier Slotsvik.

Annonse

Staten vil i avtaleperioden på maksimalt elleve år motta inntil 2,2 milliarder kroner fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene.

Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.

Det sto mellom Vy, Tide/Arrive og SJ Norge, hvor Vy altså trakk det lengste strået.

I pakken som nå er tildelt, ligger fjerntogstrekningen mellom Oslo S og Bergen, regiontoget Bergen – Voss – Myrdal og lokaltoget mellom Bergen og Arna. Flåmsbana ligger ikke inne i pakken. Oppstarten er satt til 13. desember 2020.

I 2017 hadde strekningene som ligger inne i kontrakten 2,9 millioner passasjerer, og Bergensbanen er den fjernstrekningen i landet som har størst trafikk.

Neste artikkel

Torleik Svelle har aldri en vegetardag: – Ku og sau spiser jeg med god samvittighet