Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Vil endre returordninga på brød

Returordninga på brød er en hvilepute, mener selskapet Too Good To Go. De mener det er på tide å se på alternative løsninger for å hindre brødsvinn.

Hanne Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Too Good To Go mener at returordninga på brød er en hvilepute. Pressefot
Hanne Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Too Good To Go mener at returordninga på brød er en hvilepute. Pressefot

– Vi ser at veldig mye brød og bakervarer kastes, både hjemme hos folk og i matbransjen. Det er en av de varegruppene med mest matsvinn, sier Hanne Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Too Good To Go.

I NRK-programmet Matsjokket ble det vist hvor mye brød som kaster hvert år. Det kastes 65 millioner brød hjemme hos folk i Norge, og 39 millioner brød i matbutikkene hvert eneste år.

Too Good To Go er en organisasjon som arbeider mot matsvin, og som i tillegg til driver appen med samme navn. Gjennom appen selger butikker mat som i utgangspunktet skal kastes ved slutten av dagen, til en lavere pris.

– Hvilepute

Baker- og Konditorbransjens Landsforening har gjennomført en undersøkelse blant sine medlemmer hvor 35 prosent svarte at 5–10 prosent av bakeriproduksjonen deres går til dyrefôr, mens to prosent svarte at dette gjelder mer enn 15 prosent av produksjonen.

Med returordninga så kan butikkene sende tilbake bakervarer til produsentene, og ofte går da overskuddet til dyrefôr – som regnes som matsvinn.

– Vi ser på returordninga som en hvilepute som hindrer oss i å ta ordentlig tak i det enorme brødsvinnet, sier Johansen.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop forteller at de har en nullvisjon på matkasting.

– Målet er at alt som kan spises skal spises og ikke bli til søppel. Det brødet vi ikke får solgt går derfor tilbake til bakeriet hvor det hentes av bønder som benytter dette i dyrefôr. På den måten får vi brødet tilbake i verdikjeden, og ikke blir til søppel. Aller helst skulle vi selvsagt sett at dette ble menneskeføde, men noe brød vil alltid bli til overs og da er det viktig for Coop at dette kommer tilbake i verdikjeden, sier han.

Tester ut metoder

I den samme undersøkelsen gjort hos Baker- og Konditorbransjens Landsforening svarte noen at returordninga er moden for endring.

Annonse

– Returordningene legger opp til både overproduksjon og til at det som blir til overs ender opp som matsvinn. Gjennom samarbeidet vårt med mange dagligvarebutikker og bakerier vet vi at bransjen selv har et sterkt ønske om å være med på å redusere matsvinnet, men noen føler seg kanskje litt fanget i et system der overproduksjon lønner seg. Vi får høre at den gunstige returordninga kan være et hinder mot å finne nye løsninger. Den kommer ofte opp når vi snakker om matsvinnproblemet, fortsetter hun.

Kristiansen sier at Coop tester ulike måter å redusere brødsvinnet på. Både nedprising av brød like før stengetid og nedprising dagen etter.

– Noen butikker er nå også med på Too Good To og for å se om dette er en løsning for å redusere antall brød som sendes i retur til bakeriet. Så langt i år har vi redusert retur av brød tilsvarende 15 millioner kroner. Det viser at vi er på riktig vei. Mye av dette kan også tilskrives bedre bestillingsrutiner i butikk med automatisk varesupplering, og analyser av når kundene handler brød og hvilke brød, slik at vi får tilpasset sortimentet best mulig. Vårt ønske er å dekke kundenes behov, det er de som eier oss, samtidig nå målet om null svinn, sier han.

Vil ha mindre brød i butikk

Johansen mener at en av løsningene for å senke matsvinnet er å ikke bake eller bestille for mye brød.

– En endring av returordninga innebærer nok at forbrukerne ikke vil finne fulle brødhyller på slutten av dagen, sier hun.

– Returordninga fører til at butikkene kan ha bugnende hyller hele døgnet. Det lønner seg rett og slett å bake opp for mye, og det er ofte mer lettvint å sende overskuddet tilbake enn å innføre andre tiltak. Slik skal det ikke være, fortsetter Johansen.

Kristiansen sier at kundene er veldig tydelige i tilbakemeldingene til butikkene om at de vil ha ferskt brød.

– Det vi får mest klager på er at vi er utsolgt for brød. Kundeinnsikten sier at det er avgjørende for valg av butikk at kunden får dagsferskt brød i hele åpningstiden og at de får sitt favoritt brød. Når kunden er så klare i sin tale, er det vanskelig å si til kunden at nei, du får ikke brød på kvelden. Konkurransen er så tøff og det er så kort avstand til neste butikk at det tror jeg ikke noen tar sjansen på. Derfor er det viktig at vi ser på andre muligheter for å redusere svinnet. Og det jobber vi med hver dag. For oss er det ikke noen god butikk å ikke få solgt brødene våre til kundene, så det er i alles interesse å løse denne utfordringen rundt brød, sier han.

Ønsker å finne løsning

Hvilken løsning som kan være istedenfor returordninga forteller Johansen at hun ikke sitter på alene, det viktigste er å komme sammen og starte å se på alternativer, mener hun.

– Vi mener ikke at returordninga skal fjernes på dagen, men at tiden er inne for at vi sammen må se på alternative løsninger. For ingen vil jo egentlig kaste mat, sier Johansen.

– En del butikker selger for eksempel gårsdagens brød til redusert pris. Stadig flere sørger for at overskuddsbaksten kommer til nytte ved å redde den gjennom Too Good To Go-appen og/eller donasjoner, mens noen ekstra kreative bakere bruker overskuddsbrød til å bake nye brød, forteller Johansen.

Neste artikkel

Mindre matsvinn hos bakeriene