Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Reagerer på at Coop selger norske juletrær på «billigsalg»

– En stor utfordring at store aktører dumper prisene, mener Heidi Amundsen i Norsk Juletre. Coop svarer at de vil hjelpe folk i en tid med økte levekostnader.

Varehusmedarbeider Thomas Holen selger norsk edelgran ved Obs Bygg Haugenstua. Foto: Coop Norge
Varehusmedarbeider Thomas Holen selger norsk edelgran ved Obs Bygg Haugenstua. Foto: Coop Norge

Dyrere innsatsfaktorer gjør at norske juletrær øker i pris inn mot jul. Coop Norge klarer likevel å holde prisene nede.

Hos Obs Bygg får du også i år kjøpt norsk edelgran for 299 kroner.

– Vi har ikke justert noe på prisene fra i fjor, sier kjededirektør for Obs Bygg, Espen Braaten, til Nationen.

Han forklarer at den lave prisen skyldes store innkjøp.

– Lønnsomheten blir meget svak

Coops lave priser på juletrær går utover norske juletreprodusenter, mener Heidi Amundsen. Hun er daglig leder i Norsk Juletre, organisasjonen for rundt 300 produsenter av juletrær.

– Det er en stor utfordring at store aktører dumper prisene sammenlignet med det markedet ellers ligger på. På sikt kan dette gjøre at vi får mindre produksjon av ekte, miljøvennlige norske juletrær, sier Amundsen til Nationen.

– Dette presser våre medlemmer, altså produsentene, så hardt på pris at lønnsomheten blir meget svak, fortsetter hun.

Annonse
Daglig leder Heidi Amundsen i Norsk Juletre er kritisk til at Coop Norge selger norske juletrær på «billigsalg». Foto: Privat
Daglig leder Heidi Amundsen i Norsk Juletre er kritisk til at Coop Norge selger norske juletrær på «billigsalg». Foto: Privat

Ifølge Amundsen får ikke alle produsentene solgt trærne sine gjennom de vante kanalene fordi flere torgselgere har gitt seg. Likevel har flere av dyrkerne blitt bedre på salg.

– De bygger opp sin egen salgsplass. Vi håper at trenden med selvhogst i juletreskogene fortsetter etter pandemien. For det gir en bedre opplevelse og glede å hogge sitt eget tre, forteller hun.

Coop: – Jula er veldig dyr for veldig mange

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, mener det alltid vil være plass til nisjeselgeren av juletrær.

– En torgselger vil kunne gi deg en personlig service som vi ikke kan, ofte med kaffe, gløgg og pepperkaker. De lager en veldig fin julestemning, og derfor tror jeg det fortsatt er mange som velger å handle juletrær fra dem, sier han til Nationen.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge har et mål om gi kundene varer til en lavets mulig pris. Også norske juletrær. Foto: Coop Norge
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge har et mål om gi kundene varer til en lavets mulig pris. Også norske juletrær. Foto: Coop Norge

Kristiansen påpeker at de kun selger norske trær, og at de ikke dumper prisene ved å selge med tap.

– Så skal vi huske, og spesielt i år hvor alle opplever økte levekostnader, at ikke alle har like god råd. Jula er veldig dyr for veldig mange. Så at vi klarer å holde prisen på juletre på samme nivå som tidligere, tenker jeg er veldig bra, påpeker han.

Neste artikkel

– Ganske små forskjeller i dagligvaremarkedet