Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nesset er kommunen som snakker best med innbyggerne

Nesset i Møre og Romsdal topper Forbrukerrådets kåring over kommunene som er flinkest til å hjelpe innbyggerne som har spørsmål om kommunale tjenester.

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester, for eksempel barnehager. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Gratulerer til Nesset kommune. De skjønner viktigheten av å snakke med innbyggerne sine og gi raske og gode svar. Da viser de at de tar på alvor at kommunene har tjenester som er viktige i livene våre, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30.000 opplysninger via telefon, epost og nettsider, ifølge en pressemelding fra rådet.

Nesset, med knapt 3000 innbyggere, stakk av med seieren, etterfulgt av Bergen og Nannestad i Akershus. Forbrukerrådets kommunetest viser at store kommuner generelt får best resultater, men det er verdt å merke seg at flere små kommuner har kapret plasser i teten.

Annonse

Sjekk den komplette resultatlisten.

Kommunene har blant annet ansvaret for at vi har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg når vi blir gamle.

– Se for deg småbarnsforeldre som skal velge barnehage til babyen de gruer seg til å sende ut i verden. Da vil de selvsagt vite mest mulig om barnehagene. Trives barna, blir foreldrene hørt, er det bra miljø der? Dette trenger folk å vite. En del kommuner gjør allerede brukerundersøkelser og legger disse svarene åpent ut. Og åpenhet gir foreldrene grunn til å føle seg trygge. Her kan nesten alle kommunene, også vinneren, gjøre det bedre, sier Blyverket.

Neste artikkel

Virke om dagligvarerapport: Uforståelig at frukt og grønt er utelatt