Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Meieriprodukter med fortsatt sterk vekst

I fjor var økningen i melkekonsumet den største noensinne. Trenden fortsetter inn i det nye året.

Konsumet av meieriprodukter fortsetter å stige etter rekordåret i fjor. Kun smør gikk det mindre av i 1. kvartal i år. Foto: Jon-Fredrik Bækgaard Klausen
Konsumet av meieriprodukter fortsetter å stige etter rekordåret i fjor. Kun smør gikk det mindre av i 1. kvartal i år. Foto: Jon-Fredrik Bækgaard Klausen

– Jeg har aldri sett slike positive utviklingstall på forbruk av norsk melk og jeg har jobbet med melk i snart 30 år, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for meieriprodukter i en pressemelding.

I første kvartal stiger de gode tallene på melkekonsum fra i fjor.

Annonse

– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.

Fakta

Slik har salget endret seg fra 1. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021

Kategori liter/kilo pr person Prosent endring

Norsk melk 21,0 liter + 2,7 %

Melk inkl. import 21,2 liter + 2,1 %

Norsk ost 4,32 kg + 2,7 %

Ost inkl. import 5,19 kg + 4,4 %

Norsk yoghurt 2,58 kg + 6,4 %

Yoghurt totalt 2,89 kg + 6,3 %

Rømme 0,98 kg + 5,3 %

Fløte 1,43 liter + 8,3 %

Norsk smør 0,85 kg - 5,6 %

Smør inkl. import 0,87 kg - 7,9 %

Samtlige meieriprodukter foruten smør fortsetter veksten. Ifølge henne finnes det en naturlig forklaring på hvorfor det er sånn.

– Dette har sammenheng med kjøpemønsteret da Norge stengte ned i mars i fjor. Det var ikke bare dopapir alle kjøpte, smør var også et produkt veldig mange hamstret.

Neste artikkel

Opplysningskontor 2.0