Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Kraftig leservekst for Nationen

Nationen leses av 71.000 personer hver dag - en økning på godt over 20 prosent det siste året. Veksten skjer hovedsakelig digitalt.

Redaksjonen i Nationen kan juble over kraftig leservekst. Foto: Siri Juell Rasmussen
Redaksjonen i Nationen kan juble over kraftig leservekst. Foto: Siri Juell Rasmussen

Nationen har økt antall daglige lesere med nesten 13.000 det siste året. Det skjer hovedsakelig etter en formidabel digital vekst.

– Vi er stolte og glade over at stadig flere leser Nationen på mobil, nett og papir, noe alle våre medarbeidere jobber hardt for hver eneste dag Det viser at vi er på god vei til å visjonen vår virkelig: Å gjøre landbruk, matproduksjon og bosetting i hele landet viktig for alle, sier sjefredaktør Irene Halvorsen.

Dobling digitalt

Antall daglige digitale lesere er nå oppe i 20.500. Det er en dobling siden i fjor. Den digitale veksten skjer i første rekke på mobil, her er økningen i daglige lesere på godt over 120 prosent.

Den generelle trenden i Norge er at papiravisene taper. Slik er det ikke i Nationen, også papiravisen øker i daglige lesere, fra rundt 50.000 til 55.000.

Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen, kan glede seg over en sterk leservekst i alle kanaler.
Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen, kan glede seg over en sterk leservekst i alle kanaler.

Sjefredaktøren mener Nationen-redaksjonen har styrket sin evne til å vinne nyhetskampen, og hun tror det er en av forklaringene på den positive trenden.

– Når det skjer noe av betydning i landbruket, skal du være sikker på at du finner det på nationen.no. Der får du også reaksjoner på nyheten og en kommentar eller analyse som setter nyhetene i en sammenheng, sier Halvorsen.

– Vi har også styrket meningsstoffet med lanseringen av debattarenaen #motkultur - og ser at dette trekker enda flere lesere også til nyhetssaker og annet innhold. Det pågår også store endringer i norsk landbruk akkurat nå; politisk, regulatorisk og forbrukermessig - og det gjør vårt innhold enda mer relevant for flere, fortsetter hun.

Annonse

Tror på fortsatt vekst

Sjefredaktøren har stor to på at avisen vil fortsette veksten og bli enda viktigere i folks hverdag.

– Et grønt skifte kommer ikke til å skje uten at jordbruk og skogbruk er med. Klimaendringene påvirker alt og alle - og bonden er i førstelinjen. Det er hun eller han som merker det aller først, på kroppen og på bunnlinja. Vi jobber hardt for å være den viktigste mediekanalen i Norge for nyheter og historier knyttet til landbruk og bosetting i hele landet.

Mange sliter på papir

Norske papiraviser og magasiner sliter med fortsatt tilbakegang, mens nettutgavene til avisene blir mer populære, spesielt på mobil.

Det viser de ferske lesertallene fra undersøkelsen Forbruker & Media.

Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent for 2018/2019. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.

83 prosent leser aviser

Samtidig viser tallene at 83 prosent av Norges befolkning daglig bruker norske aviser enten på papir eller digitalt for å holde seg oppdatert. 67 prosent bruker daglig digitalt innhold, mens 39 prosent fortsatt får sine nyheter via papiraviser en gjennomsnittlig dag.

Hele 70 prosent av den digitale trafikken er nå på mobil, viser undersøkelsen fra Kantar.

VG er landets desidert største avis med 2.379.000 daglige brukere uavhengig av plattform. Dagladet har 1.295.000 daglige brukere, mens 755.000 personer daglig bruker Aftenpostens produkter enten digitalt eller på papir.

Neste artikkel

Svinebønder får ny vurdering – får tilbake store beløp