Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nationen med høyeste opplag siden 2009

Stadig flere leser og abonnerer på Nationen, viser opplagstall som ble presentert torsdag.

Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen, synes det er gledelig at stadig flere leser avisen digitalt. Foto: Mariann Tvete
Irene Halvorsen, sjefredaktør i Nationen, synes det er gledelig at stadig flere leser avisen digitalt. Foto: Mariann Tvete

Nationen hadde 14.447 abonnenter i gjennomsnitt siste halvår i fjor. Det er en økning på 5,6 prosent sammenlignet med første halvår. Opplaget er det høyeste Nationen har hatt siden 2009. Det viser tallene til Mediebedriftenes Landsforbund (MBL).

– Hvor vi lever, hvordan vi lever og hva vi lever av, er store spørsmål i vår tid. Gjennom 100-årsjubileet i fjor lyktes vi med å spre nyheter og historier fra vår nisje og næring, sier en fornøyd sjefredaktør, Irene Halvorsen.

Av riksdekkende medier er det bare VG+ og Nettavisen som har en sterkere prosentvis vekst.

Flere lesere

MBLs tall viser at 65.000 leste Nationen daglig i fjor. Det er en økning på 12 prosent fra året før.

– Opplags- og lesertallene viser at papiravisa holder stand, samtidig som vi har en betydelig vekst på våre digitale flater. Vi vokser på nett, men særlig på mobil. Det er gledelig at folk også velger å ha Nationen i lomma og ta avisas innhold fram når det måtte passe, sier Halvorsen.

Sjefredaktøren har tro på at Nationen vil forsterke denne veksten med avisens nye app «Min Nationen», som ble lansert nå i mars.

– Her samler vi Nationens nyheter, reportasjer og meningsstoffet på debattarenaen #Motkultur – og leserne kan selv velge hva de vil lese og når de vil lese, forteller hun.

Fornøyd opplagssjef

Ole-Martin Finstad, direktør for opplag og marked i Tun Media, er også strålende fornøyd med leser- og abonnementstallene.

– Det er gledelig at flere vil lese Nationen. Også i Nationen kommer veksten i stor grad fra digitale abonnement, men opplaget knyttet til papir øker også, sier Finstad.

Ole-Martin Finstad, Direktør for opplag og marked i Tun Media er også strålende fornøyd med leser- og abonnementstallene. Foto: Siri Juell Rasmussen
Ole-Martin Finstad, Direktør for opplag og marked i Tun Media er også strålende fornøyd med leser- og abonnementstallene. Foto: Siri Juell Rasmussen

– Vi har nylig lansert appen «Min Nationen», der vi samler alle nyheter om landbruk, matproduksjon og bosetting på ett sted, slik at våre abonnenter enkelt får oversikt. Dette er en av flere tiltak for å gi våre digitale abonnenter et bedre produkt, fortsetter han.

Nytt trykkeri

Nationen trykker i dag hele sitt opplag på Lillestrøm, men fra 3. april vil avisen trykke opplaget for Midt-Norge på Orkanger. Ifølge Finstad vil denne endringen sikre en langt bedre og sikrere distribusjon for Nationens abonnenter i Midt-Norge.

– Nationen har en naturlig plass i Midt-Norge, der landbruket er den største og viktigste næringen. Med et godt digitalt produkt og sikrere distribusjon av papiravisen har vi tro på betydelig vekst i dette området i årene fremover.

Neste artikkel