Neste sesong av «Farmen kjendis» er i skrivende stund under innspilling. Det meste er som det pleier, men i år gjøres det grep for gjøre produksjonen grønnere, opplyser TV 2 i en pressemelding.
Glade for bærekraft
– Vi er utrolig glade for at produksjonsbransjen er aktive i å sette fokus på bærekraft, og at de vil gjøre produksjonene grønnere, sier programredaktør Kathrine Haldorsen i TV 2.
«Farmen», som lages av produksjonsselskapet Strix, er del av et omfattende pilotprosjekt for å kartlegge hvordan klimaavtrykket kan reduseres i norsk kultursektor.
Initiativ fra reklame
Forskningsprosjektet er støttet av Norges Forskningsråd hvor Cicero, senter for klimaforskning, skal utvikle systemet «Green Producers Tool». Initiativet kom fra reklamefilmselskapet Babusjka.
Sammen med Øya-festivalen og Den Norske Opera & Ballett er «Farmen»-produksjonen med på å utvikle et verktøy for reduksjon av CO2-avtrykk i norsk kultursektor.
Første produksjon
– «Farmen» tar oss jo hundre år tilbake og til en tid da utslipp kom fra kua. Men avtrykket fra TV-produksjonen i vår tid er derimot noe ganske annet, som med all TV- og filmproduksjon. Derfor er det både viktig og spennende at vi gjennom «Farmen» er første produksjon til å gjennomføre en så grundig kartlegging, sier daglig leder Jørgen Hermansen i Strix, ifølge pressemeldingen.
Haldorsen i TV 2 er utrolig glad for at produksjonsbransjen er aktive i å gjøre produksjonene grønnere og setter fokus på bærekraft.
– Det å redusere karbonavtrykket bør vi alle bidra til. Vi ser frem til spennende samtaler med bransjen om hvordan vi skal ta dette videre, sier hun.