Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Disse bedriftene har best omdømme i Norge

Meieribedriftene Tine og Q-meieriene havner høyt på listen i en omdømme måling, sammen med flere av dagligvarekjedene. Tine topper listen sammen med Ikea.

Både Tine og Q-meieriene havner høyt på listen. Foto: Mariann Tvete
Både Tine og Q-meieriene havner høyt på listen. Foto: Mariann Tvete

Det er Apeland som har gjennomført omdømmeundersøkelsen, hvor 12 bedrifter får en omdømmescore på over 80. Dette betyr at bedriftene har "fremragende omdømme" blant befolkningen.

Tine og Ikea topper listen med en scor på 85,7, deretter Hurtigruten (85,6), Finn.no (85,4) og Q-meieriene (84,5).

– De beste har hatt et fremragende omdømme gjennom flere år. De er gode til å lytte og tilpasse seg til samfunnets forventninger, og skaper gode følelser gjennom god kommunikasjon, sier Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland i en pressemelding.

Se hele listen her:

Fakta

Omdømme blant norske bedrifter

1 TINE 85,7

2 IKEA 85,7

3 Hurtigruten 85,6

4 finn.no 85,4

5 Q-Meieriene 84,5

6 Kiwi 83,9

7 Coop 82,0

8 Fretex 81,5

9 SpareBank 1 81,1

10 Meny 81,1

11 Felleskjøpet 81,0

12 Sbanken 80,4

13 Gjensidige 79,8

14 SAS 79,5

15 Toyota 79,3

16 Elkjøp 79,3

17 Stormberg 79,0

18 Rema 1000 78,1

19 NRK 76,8

20 Yara 76,7

21 Storebrand 76,3

22 Nordic Choice Hotels 76,2

23 Aftenposten 76,0

24 Posten 75,8

25 If 75,4

26 Equinor 75,4

27 Hydro 75,2

28 Aker 75,1

29 Telia 75,1

30 Telenor 74,8

31 Apple 74,7

32 DNB 74,5

33 Nortura 74,3

34 Power 73,7

35 Norwegian 73,3

36 Nestlé 72,2

37 NorgesGruppen 72,2

38 Tesla 70,8

39 Nordea 70,6

40 Get 69,0

41 Burger King 68,2

42 VG 67,8

43 Hennes & Mauritz 67,3

44 XXL 66,6

45 Huawei 65,5

46 Bunnpris 64,2

47 McDonald's 63,4

48 Vy 63,3

49 Facebook 63,1

50 Ryanair 54,4

Dagligvarekjedene

Også dagligvarekjedene Kiwi, Coop og Meny havner på en score over 80. Høyest av dagligvarekjedene kommer Kiwi på en 6. plass.

– Tine er omdømmevinner for andre år på rad, og har gjort et imponerende godt arbeid de siste årene, men Q-meieriene haler innpå. Kiwi, Coop og Meny kommuniserer konsistent og innfrir sine løfter, sier Ole Christian Apeland.

Annonse

RepTrak Norge analyserer omdømmet til 50 synlige bedrifter, som er valgt ut gjennom en nominasjonsmåling i befolkningen. Det er 17. gang Apeland og gjennomfører målingen, sammen med The RepTrak Company. Datainnsamlingen ble gjort fra januar til april.

Stort fall for Vy

Vy er det selskapet som faller mest på listen. De falt sju poeng til 63,3 poeng. Vy er nå blant selskapene med lavest omdømmescore, sammen med Ryanair (54,4) og Facebook (63,1).

– Vys omdømme svekkes både av sviktende kvalitet i leveransen og lav tillit til ledelsen. Forsinkelser og innstillinger står i kontrast til oppmerksomheten og forventningene som ble skapt rundt navneskiftet, sier Apeland.

Fretex best på miljø og samfunnsansvar

Fretex scorer best av alle på samfunnsansvar, og er den virksomheten som i størst grad oppleves som pådriver for klimavennlige endringer i samfunnet. Fretex har 40 butikker, og er Norges største arbeids- og inkluderingsbedrift.

– Miljø og samfunnsansvar blir en stadig viktigere omdømmedriver. Fretex er et tradisjonsrikt selskap som nå møter trender i tiden. Jeg tror Fretex vil bli enda bedre likt i tiden framover, sier Ole Christian Apeland.

Neste artikkel

Kostnadssmell for nytt meieri - og nå vil regjeringa fjerne støtta