Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Andre trebru-kollaps på seks år

For andre gang på seks år har ei bru i limtre kollapset i Gudbrandsdalen. Nå er Statens havarikommisjon involvert.

En ny limtrebru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset i 2016  med en tømmerbil oppå. Brua ble montert høsten før den kollapset. Foto: Bård Bårdløkken / NTB
En ny limtrebru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset i 2016 med en tømmerbil oppå. Brua ble montert høsten før den kollapset. Foto: Bård Bårdløkken / NTB

I 2016 raste limtrebrua Perkolo bru ved Sjoa i Gudbrandsdalen mens en tømmerbil kjørte over. Nå har en tilsvarende bru kollapset noen kilometer lenger sør.

Statens vegvesen bekreftet i 2016 at det var ni limtrebruer tilsvarende den som kollapset ved Sjoa.

Statens havarikommisjon er orientert om bru-kollapsen ved Tretten, bekrefter avdelingsdirektør for vei i havarikommisjonen Ingvild K. Ytrehus overfor Nationen. De vurderer nå hva de vil foreta seg.

Vegvesenet bekreftet i 2016 at brua på Tretten ved fylkesvei 254 var en av dem. Tretten bru ble ifølge leverandør Moelven bygd i 2011 og har en lengde på 148 meter.

Det betyr at to av ni trebruer av denne typen nå har kollapset, begge gangene har det skjedd ved E6 gjennom Gudbrandsdalen i Innlandet.

Anbefalte forsterkninger

Vegdirektoratet anbefalte forsterkninger av Tretten bru tilbake i 2016, skriver VG.

«Det anbefales å vurdere forsterkning av enkelte knutepunkter, i første omgang på Blakkisrud bru og Tretten bru. Her er det ingen prosjekteringsfeil, men i henhold til gjeldende regelverk er sikkerheten mot enkelte sprø bruddmekanismer, som tidligere ble kontrollert mer indirekte, for lav», skrev direktoratet.

Aud Riseng, avdelingsdirektør i Innlandet fylkeskommune sier til avisen at brua hadde inspeksjon i fjor, og at det ikke ble rapportert om mangler.

Sjåførene gjort rede for

Annonse

NTB skriver at førerne av både en lastebil og en personbil er gjort rede for etter kollapsen av Tretten bru.

– Vi begynner å få oversikt, men kan ikke utelukke at det er ytterligere folk som har gått i vannet, sier operasjonsleder Bård Einar Hoft til TV 2.

Fylkesvei 254, som går over brua, er stengt. E6 er også stengt i begge retninger som følge av ulykken, ifølge Vegtrafikksentralen.

Prosjektfeil

Ifølge Teknisk Ukeblad var det en prosjekteringsfeil som førte til brukollapsen i 2016. Feilen førte til at brua kun tålte 27 prosent av den planlagte kapasiteten. Hva som er årsaken til kollapsen ved Tretten er foreløpig ukjent.

Dette er de andre bruene med tilsvarende konstruksjon som de to bruene som nå har kollapset:

* Moumbekken bru på riksvei 111 i Østfold

* Statsrådsveien på E6 i Akershus, Sundbyveien på fylkesvei 507 i Akershus

* Fjell-Leet på E6 i Akershus

* Blakkesrud bru på E6 i Akershus

* Sletta bru på E6 i Akershus

* Evenstad bru på fylkesvei 606 i Hedmark

* Nye Flisa på fylkesvei 206 i Hedmark

* Norsenga bru på E16 i Hedmark

*Skubbersenga bru over Riksvei 2 i Hedmark

Neste artikkel

Ny teknologi og endring i rutetilbudet langs E39