Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Norgesgruppen får 20 millioner i gebyr etter kjøp av butikklokale

Konkurransetilsynet har gitt Norgesgruppen et gebyr på 20 millioner for brudd på opplysningsplikten etter et kjøp av et butikklokale.

Norgesgruppen er ilagt en bot på 20 millioner kroner. Foto: Benjamin Hernes Vogl
Norgesgruppen er ilagt en bot på 20 millioner kroner. Foto: Benjamin Hernes Vogl

Det var i januar 2018 at Norgesgruppen kjøpte et butikklokale i Sædalssvingene 3 i Bergen. Når et foretak kjøper opp et slikt lokale, skal dette meldes inn til Konkurransetilsynet innen tre dager.

Men tilsynet fikk først vite om kjøpet i april, tre måneder senere.

– Tilsynet ser alvorlig på at opplysningsplikten ikke er overholdt. Plikten til å gi opplysninger om oppkjøp er en viktig del av Konkurransetilsynet sin overvåking av dagligvaremarkedet. Det gjør oss oppmerksomme på oppkjøp, og gjør at vi da kan ha mulighet til å gripe inn viss det er konkurranseskadelig, sier fungerende avdelingsleider ved avdeling for mat, handel og helse, Beate Berrefjord, i en pressemelding.

Fryktet å bli presset ut

Både den gang kjøpet ble gjort og i dag driver Coop handel i lokalet. Coop reagerte sterkt da Norgesgruppen kjøpte opp butikklokalene, og skrev til Konkurransetilsynet at kjeden frykter at kjøpet er en del av en strategisk plan for å presse Coop ut av leieavtalen, for deretter å ta over butikklokalene selv.

Frykten skal ifølge dagligvarekjeden være basert på dårlige erfaringer med Norgesgruppen som utleier andre steder i landet – en virkelighetsbeskrivelse Norgesgruppen sterkt bestred.

Annonse

– Mistet muligheten til å gripe inn

Kjedene trenger i utgangspunktet kun melde om hvor oppkjøpet gjelder, og når det blir gjennomført.

– At dagligvarekjedene overholder plikten er viktig for at Konkurransetilsynet skal kunne fange opp strukturendringer i dagligvaremarkedet. Når opplysningene kommer så sent som i denne saken har tilsynet mistet muligheten til å gripe inn. Dette kan i verste fall føre til at tilsynet blir hindret i å gripe inn mot konkurranseskadelige oppkjøp, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.

Direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen, Bård Gultvedt, sier de nettopp har mottatt vedtaket fra Konkurransetilsynet.

– Vi er tilfredse med at tilsynet legger til grunn at saken ikke har påvirket konkurransen negativt, men vi er uenige i vedtaket og mener at vi ikke har brutt opplysningsplikten. Nå vil vi lese vedtaket nøye, og vurdere om vi skal ta saken videre til Konkurranseklagenemnda, skriver han i en SMS til Nationen.

Norgesgruppen eier butikkjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker, i tillegg til kioskene Mix, Deli de Luca og kafékjeden Kaffebrenneriet.

Neste artikkel

Slik vil de øke salget av norske jordbær med 50 prosent