Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Hurtigruten-rapport: Karantenereglene ble praktisert feil

Mistanke om smitte ble ikke fulgt opp, og karantenereglene ble praktisert feil, konkluderer granskingen av smitteutbruddet på hurtigruteskipet Roald Amundsen.

Jan Fougner, partner i Advokatfirmaet Wiersholm, har ledet granskingsarbeidet etter smitteutbruddet om bord på hurtigruteskipet Roald Amundsen. Foto: Terje Pedersen / NTB
Jan Fougner, partner i Advokatfirmaet Wiersholm, har ledet granskingsarbeidet etter smitteutbruddet om bord på hurtigruteskipet Roald Amundsen. Foto: Terje Pedersen / NTB

– Mistanke om smitte underveis i seilasene ble ikke fulgt opp, og covid-19-testing ble ikke gjennomført tidsnok, heter det blant annet i oppsummeringen av hovedkonklusjonene i selskapets egen granskingsrapport, som ble lagt fram på en pressekonferanse torsdag.

Det slås også fast at risikostyringen ikke har vært bra nok.

– Hurtigruten iverksatte ikke tilstrekkelige risikoreduserende tiltak for testing av utenlandsk mannskap i Norge før påmønstring. Reglene for karantene ble praktisert uriktig, konkluderer rapporten.

Da de første positive prøvesvarene på covid-19 kom 31. juli, tok det også tid før krisehåndteringssystemet ble satt i gang.

71 personer ble smittet om bord på skipet.

Filippinere

Annonse

På pressekonferansen fastslo granskingsleder Jan Fougner at det ble gjort en feil da mannskapet fra Filippinene kom til skipet i juli. Fougner er partner i Advokatfirmaet Wiersholm, som har gjennomført granskingen av Hurtigruten etter smitteutbruddet sammen med DNV GL.

– Det var 122 filippinere blant de 170 i besetningen. De kom fra rød sone og ble koronatestet i hjemlandet. En del av dem tre til fire dager før avreise, sa Fougner.

De fikk beskjed om å være hjemme, og de brukte masker på reisen.

– Man tok en sjanse

Det ble ikke gjennomført noen ny test da de kom til Norge, og de måtte ikke i karantene på land.

– Smittesituasjonen på vei om bord på skipet var usikker. Vi mener det burde vært gjennomført karantene på land i ti dager. Da ville situasjonene vært en annen, sa Fougner.

– Dessuten delte de fleste rom, og samtlige var i arbeid. Mange jobbet også med passasjerer. Det var ikke bare én feil, men det innebar at man tok en sjanse.

Neste artikkel

Når beredskap blir salderingspost