Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tine kåret til Norges mest bærekraftige selskap

Tine topper Sustainable Brand Index, en årlig varemerkestudie om bærekraft.

Meierisamvirket Tine topper en undersøkelse blant norske forbrukere om bærekraft. Foto: Lars Bilit Hagen

– Som en stor aktør i meieribransjen, er det viktig å ta ansvar for den innflytelsen man har. Det oppfatter folk at Tine gjør på en eksemplarisk måte, sier Erik Elvingsson Hedén, som er grunnleggeren av Sustainable Brand Index.

I Norge er 7700 forbrukere intervjuet i vinter og blitt stilt spørsmål om bærekraftige merkevarer, skriver Sustainable Brand Index i en pressemelding tirsdag.

I 2018 kom Tine på en niendeplass i kåringen. Da havnet NSB på førsteplassen. Men året før, i 2017, lå Tine på førsteplass. Fallet i bærekraftsvurderingen på målingen «skyldtes blant annet valget av en ulv på melkekartongen i den tradisjonelle julekampanjen», heter det i pressemeldingen.

Konsernsjef konsernsjef Gunnar Hovland i Tine er stolt over resultatet i kåringen og sier at en slik utmerkelse gir økt ansvar og motivasjon.

Annonse

– Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at Tines verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at Tine skal bli klimapositive, sier Hovland i en melding på meierisamvirkets medlemssider.

Han viser til at Tine jobber med flere konkrete bærekraftstiltak.

– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023, sier Hovland.

I alt 233 merkevarenavn er vurdert i Sustainable Brand Index i år, og etter Tine følger Stormberg, Kiwi, NSB, Q-Meieriene, Nordic Choice Hotels, IKEA, Flytoget, Clarion Hotels og Bama som de ti høyest rangerte.

.

Neste artikkel

Tine varsler kutt i antallet meierivarer