Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tine kåret til Norges mest bærekraftige merkevare

Norske forbrukere har kåret Tine til den mest bærekraftige merkevaren i Norge. Også Q-meieriene kommer godt ut i undersøkelsen.

Forbrukerne som er intervjuet i undersøkelsen setter pris på at Tine leverer kortreiste meieriprodukter. Foto: Mariann Tvete

Tine havnet på topp i årets rangering av de mest bærekraftige merkene i Norge.

I Sustainable Brand Index har flere tusen forbrukere blitt intervjuet om hvor bærekraftige de mener at ulike merker er. Merkene har så blitt rangert etter forbrukernes svar.

I fjor kom turklærprodusenten Stormberg på topp, mens Tine ble nummer to. I år tok imidlertid Tine over topplasseringen. Tine skriver i en pressemelding at undersøkelsen viser at forbrukerne særlig setter pris på at Tine leverer kortreiste meieriprodukter, mens miljø og større utvalg av økologiske produkter også har vært viktig.

Les også: Vil ha flere økomelkbønder – men ikke hvor som helst

Annonse

– Det er veldig hyggelig og motiverende å få denne tilliten fra forbrukerne. Samtidig bidrar denne prisen til å sette bærekraftig matproduksjon enda høyere på dagsorden for oss. Derfor er jeg glad at forbrukerne mener vi scorer like godt på miljø som på sosiale dimensjoner, sier konsernsjef i TINE Hanne Refsholt.

Forbrukerne har også stor tiltro til Tines konkurrent Q-meieriene. De kom på 3. plass i rangeringen, mens grønnsaksgrossisten Bama, og dagligvareaktørene Coop og Kiwi alle ble rangert blant de ti mest bærekraftige merkene i Norge.

Neste artikkel

Sabima: – Vi kan ikke holde på med en Bukkene Bruse-taktikk