Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Sier ja til tyngre melketransport

NHO og Tine har fått gjennomslag i Samferdselsdepartementet for at vogntog som frakter melk kan bli lengre og tyngre. Det betyr at de kan bli like tunge som tømmertransporten.

Nå skal det utarbeides et regelverk som gjør det mulig med tyngre og lengre vogntog for melketransport. Foto: Mariann Tvete

Det var onsdag at NHO, Tine og Samferdselsdepartementet meldte denne nye endringen. Før endringen trer i kraft må det utarbeides et nytt regelverk som ventes å komme på høring ved årsskiftet 2019/2020, det melder Tine i en pressemelding.

60 tonn

Sida 2013 har tømmertransporten i Norge kunnet gå på vogntog som veier opptil 60 tonn og som er 24 meter lange. Tine skriver i sin pressemelding at de har brukt det som et argument for at også melketransport skal kunne leveres på så store vogntog.

Annonse

I dag er maksstørrelsen på et vogntog 19,5 meter, med opptil 50 tonn. Det betyr at vogntoget kan frakte opptil 29 000 liter melk i dag. De nye tankbilene kan romme 37 000 liter melk.

– Med den nye løsninga kan vi få 30 færre tankbiler på veien og 11.000 færre turer. Det kan gi en innsparing i året på titalls millioner kroner og det betyr også en reduksjon i utslipp av CO₂ på 2–3000 tonn i året, tilsvarende 10 %, sier direktør i Tine tanktransport Vidar Hauan i en pressemelding.

Beholder tankbilene på gårdene

Tine opplyser om at det ikke vil skje endringer i tankbilene som henter melka på gårdene. For som i dag, vil hentinga av melk skje ved at bilene henter melka på gården for så å pumpe den over på henger før bilen tar en ny runde for å fylle den opp. Så vil vogntoget kjøre til meieriet.

Neste artikkel

Tine varsler kutt i antallet meierivarer