Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Orklas salg gikk kraftig opp etter hamstring

Omsetningen til dagligvareprodusenten Orkla gikk opp med 13 prosent i første kvartal, blant annet på grunn av hamstringen av mat og såpe.

Oslo  20180417.
Esker med pizza Grandiosa ligger i en frysedisk hos Rema 1000 på Ensjø i Oslo.
Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Oslo 20180417. Esker med pizza Grandiosa ligger i en frysedisk hos Rema 1000 på Ensjø i Oslo. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Foreløpige salgstall viser at Orkla i alt omsatte for 11,5 milliarder kroner i første kvartal i år, mot 10,18 milliarder kroner de samme månedene i fjor.

Det er særlig innen forretningsområdene «Care» og «Foods», der Orkla har merkevarer som Toro, Grandiosa, Idun, Nora, Zalo, Omo og Lano, at etterspørselen har økt.

Annonse

– Den sterke veksten i forretningsområdene Care og Foods kom som følge av at forbrukerne i en periode hamstret produkter, et skifte i forbrukermønster til å spise flere måltider hjemme, samt økt etterspørsel etter rengjøringsprodukter og produkter for personlig pleie, skriver konsernet i en børs- og pressemelding.

– Hamstringseffekten avtok mot slutten av mars og inn i april måned, men veksttakten sammenlignet med fjoråret var fortsatt høyere enn i januar/februar, skriver de videre.

(©NTB)

Neste artikkel

Orkla tar et jafs av tysk pizzamarked