Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Norges første. – Kjempepositivt at Tine nå velger å løfte fram  tradisjonsrike lokale spesialiteter for turistene, sier  de nye G35-«ambassadørene»; Skjåk-studentene Maje Kjosbakken (t.v.) og Oda Stensgård (t.h.). Her sammen med Tea Karoline Mork i Skjåk kommune. Foto: Bård Bårdløkken
Norges første. – Kjempepositivt at Tine nå velger å løfte fram tradisjonsrike lokale spesialiteter for turistene, sier de nye G35-«ambassadørene»; Skjåk-studentene Maje Kjosbakken (t.v.) og Oda Stensgård (t.h.). Her sammen med Tea Karoline Mork i Skjåk kommune. Foto: Bård Bårdløkken

Oda og Maje får sommerjobb som Tines aller første brunost-ambassadører

Ungdom skal i sommer sørge for at flest mulig turister får kunnskap om Gudbrandsdalsost som er grytekokt på Tine-meieriet i hjembygda.

Skjåk/Lom. Gjennom et pilotprosjekt vil Tine løfte fram lokale matspesialiteter for turister ved hjelp av ungdommer som får sommerjobb som «matambassadører».

Første produkt ut er rykende fersk grytekokt Gudbrandsdalsost (G35) fra Tine-anlegget i Lom og Skjåk, som i sommer skal profileres av lokale brunost-«ambassadører». Det anslås at rundt en million nordmenn vil reise gjennom eller feriere i Lom og Skjåk i løpet av sommeren.

– Det er kjempepositivt at Tine nå velger å løfte fram tradisjonsrike lokale spesialiteter for turistene. Grytekokt Gudbrandsdalsost har sterke røtter nettopp her i Gudbrandsdalen, sier Skjåk-studentene Maje Kjosbakken og Oda Stensgård til Nationen.

Tine satser lokalt. Første produkt ut er rykende fersk grytekokt Gudbrandsdalsost (G35) fra Tine-anlegget i Lom og Skjåk, som i sommer skal profileres av lokale brunost-«ambassadører». Foto: Bård Bårdløkken
Tine satser lokalt. Første produkt ut er rykende fersk grytekokt Gudbrandsdalsost (G35) fra Tine-anlegget i Lom og Skjåk, som i sommer skal profileres av lokale brunost-«ambassadører». Foto: Bård Bårdløkken

– Storgleder oss

Til daglig studerer begge ved NTNU i Trondheim. I sommer blir de Tines aller første «ambassadører» for lokale matspesialiteter.

– Vi storgleder oss til å bruke deler av sommerferien i hjembygda til å presentere Lom og Skjåk sin store lokalmat-stolthet, kortreist og grytekokt Gudbrandsdalsost, for turistene, sier Kjosbakken.

To dager i uka skal de kjøre fersk ost ut til en rekke turiststeder i både Lom og Skjåk.

– Samtidig skal vi informere turister vi møter om at den grytekokte Gudbrandsdalsosten G35 kun blir laget ved Lom og Skjåk sitt Tine-anlegg – og hvordan denne populære osten ble skapt i nettopp Gudbrandsdalen for over 150 år siden, supplerer Stensgård.

Lokal matstolthet. Skjåk-studentene Oda Stensgård (t.v.) og Maje Kjosbakken skal i sommer sørge for at  flest mulig turister får kunnskaper om – og smaken på - rykende fersk Gudbrandsdalsost som er grytekokt på det lokale Tine-meieriet i hjembygda. Her sammen med Tea Karoline Mork (t.h.) i Skjåk kommune. Foto: Bård Bårdløkken
Lokal matstolthet. Skjåk-studentene Oda Stensgård (t.v.) og Maje Kjosbakken skal i sommer sørge for at flest mulig turister får kunnskaper om – og smaken på - rykende fersk Gudbrandsdalsost som er grytekokt på det lokale Tine-meieriet i hjembygda. Her sammen med Tea Karoline Mork (t.h.) i Skjåk kommune. Foto: Bård Bårdløkken

De to studentene opplyser at en del av Tine-sommerjobben deres også går ut på å profilere osten i sosiale medier.

– Vi satser her blant annet på Facebook og Instagram, der vi kommer til å legge ut G35-bilder fra de ulike fra turstedene vi skal besøke med en egen elbil dekorert med bilder av gudbrandsdalsosten. I tillegg blir det mange kule matoppskrifter, strikkeoppskrifter og annen info knyttet til G35-osten, sier Stensgård og Kjosbakken.

Det var gudbrandsdølen Anne Hov som kokte den aller første gudbrandsdalsosten som seterbudeie i Sør-Fron i 1863. Siden ble G35 i en lang periode produsert ved en rekke ysteri over hele landet. I dag blir brunosten, eller «rauost» – som den kalles lokalt i Gudbrandsdalen – kun produsert ved tre Tine-meieri i ulike landsdelel, Lom og Skjåk, Byrkjelo og Storsteinnes.

Vi storgleder oss til å bruke deler av sommerferien i hjembygda til å presentere Lom og Skjåk sin store lokalmat-stolthet.»

Maje Kjosbakken, «G35-ambassadør» i Lom og Skjåk sommeren 2021

Idé fra Tines konsernsjef

Meierisjef ved Tine Lom og Skjåk, Frode Aurmo, opplyser til Nationen at det i dag kun er anlegget i Lom og Skjåk som grytekoker gudbrandsdalsosten.

– Osteproduksjonen blir da mer et håndverk – og det blir en noe annen smak på osten, sier Aurmo.

Han opplyser at ideen til det nye lokalmatprosjektet kom 17. mars da konsernsjefen i Tine, Gunnar Hovland, besøkte 10-års jubileet for aksjonen «La G35 leve».

– Da Hovland fikk smake helt fersk grytekokt G35, mente han at vi skulle tilby fersk Gudbrandsdalsost til turistene som besøker Lom og Skjåk i sommer. Vi tok han på ordet – og tilbyr nå rykende fersk Gudbrandsdalsost hos i første omgang åtte utvalgte turistbedrifter i Lom og Skjåk, sier Aurmo.

Annonse
Rykende fersk G35. Meierisjef Frode Aurmo  (i midten) ved Tine Lom og Skjåk håper   flest mulig turister får kunnskaper om – og smaken på - rykende fersk Gudbrandsdalsost som er grytekokt på det lokale Tine-meieriet. Her sammen med Jan Stian Bruhaugen (t.v.) og Kjell Magne Lunna, begge fra Lom.
Rykende fersk G35. Meierisjef Frode Aurmo (i midten) ved Tine Lom og Skjåk håper flest mulig turister får kunnskaper om – og smaken på - rykende fersk Gudbrandsdalsost som er grytekokt på det lokale Tine-meieriet. Her sammen med Jan Stian Bruhaugen (t.v.) og Kjell Magne Lunna, begge fra Lom.

Aurmo opplyser at prosjektet gjennomføres som en pilot for å høste mer erfaring for senere års satsinger.

– Vi ønsker blant annet å nå nordmenn på ferie med en positiv opplevelse og smaken av lokale mattradisjoner og «den ekte» gudbrandsdalsosten som har en helt spesiell smaksopplevelse, sier Aurmo.

Han har også ansvar for opplæring av ungdommene slik at de har nødvendig kunnskap om produksjonsmetoden.

Aurmo er glad for den voksende interessen for brunost. På ti år er brunostproduksjonen i Lom og Skjåk nesten doblet.

– For 10 år siden lå Tine Lom og Skjåk på en årlig produksjon på mellom 600 og 700 tonn. Per i dag produserer vi over 1200 tonn i året. I 2020 lå vi nesten 20 prosent over det vi etter planen skulle produsere, sier han.

«G35-prosjektet i Lom og Skjåk gjennomføres som en pilot for å høste mer erfaring for senere års Tine-satsinger.»

Frode Aurmo, meierisjef Tine Lom og Skjåk

– Lokal kvalitet og effektivitet

Næringssjef i Skjåk kommune, Marianne Stensgård, peker også på mål som omdømmebygging og nye aktiviteter som kan øke salget av G35 og verdiskaping i regionen.

– Den aller beste Gudbrandsdalsosten produseres der den hører hjemme – i Gudbrandsdalen. Målet med det nye prosjektet «G35 i sommer», er også å skape lokal stolthet og bevise at mindre, lokale produksjonsanlegg kan ha den evnen som trengs for å drive på en måte med høy effektivitet og god kvalitet, sier Stensgård.

Hun opplyser at sommersalget vil bli gjennomført i regi av «Lenge leve G35» som er en etablert sammensetning av samarbeidsaktører.

– Vi vil øke oppmerksomhet rundt Gudbrandsdalsosten, dens stedstilknytning, opprinnelse knyttet opp til historien med Anne Hov samt til produksjonsmetoden med grytekoking, sier Stensgård og legger til:

– Lokalmat står sterkt generelt, og vi antar at nordmenn som skal feriere i eget land ett år til vil være spesielt opptatt av å jakte på de gode opplevelsene. I denne sammenheng vil Gudbrandsdalsosten være unik

- Lokale kvaliteter. - Målet er også å skape lokal stolthet og bevise at mindre, lokale anlegg kan drive på med høy effektivitet og god kvalitet, sier næringssjef i Skjåk, Marianne Stensgård (t.h.). Her sammen Tea Karoline Mork i Skjåk kommune og Skjåk-studentene Maje Kjosbakken og Oda Stensgård som i sommer får jobb som G35-«ambassadører». Foto: Bård Bårdløkken
- Lokale kvaliteter. - Målet er også å skape lokal stolthet og bevise at mindre, lokale anlegg kan drive på med høy effektivitet og god kvalitet, sier næringssjef i Skjåk, Marianne Stensgård (t.h.). Her sammen Tea Karoline Mork i Skjåk kommune og Skjåk-studentene Maje Kjosbakken og Oda Stensgård som i sommer får jobb som G35-«ambassadører». Foto: Bård Bårdløkken

– Gode tilbakemeldinger

Stensgård opplyser at ungdommene som i sommer skal være G35-ambassadører blir ansatt i Skjåk kommune, som også tar ansvar for rekruttering samt utarbeidelse av en jobbinstruks.

– Vi har utarbeidet enkelt plakatmateriell til utsalgsstedene. Ungdommene vil få «uniform» med pique pluss caps. Bilen de frakter ost i vil bli dekorert for å skape oppmerksomhet når den er ute og kjører, sier Stensgård.

Hun forteller at de fikk mange direkte tilbakemeldinger fra skoleelever som i vår fikk brødskiver fra Bakeriet i Lom med fersk rauost på da de markerte den nasjonale G35-dagen 17. mars.

– De takket pent for maten og synes det var knakende godt. Dette er jo selvsagt trivelig å høre. Ungene er de som skal spise Gudbrandsdalsost i framtida, sier Stensgård.

Neste artikkel

Omsider sider fra Telemark