Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Nortura dropper omstridt reklame

Nortura og Gildes annonse etter NRKs Brennpunkt-dokumentar fikk kritikk. Nå sier selskapet at de ikke vil bruke den igjen.

Gilde-annonse dagen etter NRK Brennpunkt-dokumentar om svinenæringa. Foto: Lars Bilit Hagen

– Denne kampanjen var tidsavgrenset. Den vil vi ikke kjøre igjen. Vi vil fortsette å informere forbrukerne om bærekraft og dyrevelferd, og når vi gjør det er vi opptatt av å presentere budskapet på en tydelig og balansert måte. Vi tar med oss innspillene fra Forbrukertilsynet, sier assisterende kommunikasjonsdirektør Eskil Pedersen i Nortura til Dagens Næringsliv.

Dette kommer fram etter at Forbrukertilsynet reagerte på reklamen, og Nortura endrer nå reklamestrategi. Det melder de i sitt svarbrev, som DN har fått tilgang til.

Annonse

Reklamen sto på trykk blant annet i Nationen, Dagens Næringsliv, VG og en rekke andre medier. Både i papirutgavene og på nett.

En av setningene i annonsen var blant annet: «Står det Gilde på pakka, skal du være trygg på at kjøttet alltid er norsk og at dyra har hatt det bra».

– Vi er fornøyde med at Nortura er enige med vårt syn og at de velger å trekke markedsføringen, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, til DN.

Hun sier til avisen at de ikke vil gå inn å gi Nortura negative sanksjoner.

Neste artikkel

Dyrevelferd er vitenskap: Etolog, ta din plass