Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Norsk Kylling åpnet milliardanlegget: – Det er et fyrtårn

Torsdag var det offisiell åpning av den nye fabrikken til Norsk Kylling på Orkanger i Orkland kommune i Trøndelag.

Norsk Kylling har brukt rundt to milliarder kroner på det nye anlegget på Orkanger i Trøndelag. Illustrasjonsfoto: Norsk Kylling
Norsk Kylling har brukt rundt to milliarder kroner på det nye anlegget på Orkanger i Trøndelag. Illustrasjonsfoto: Norsk Kylling

– Anlegget blir midtpunktet i en ambisiøs satsing på landbruk og matproduksjon gjennom hele verdikjeden for hvitt kjøtt, og det setter en ny standard for innovasjon, energismarte løsninger og sirkulærøkonomi, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Reitan Retail og styreleder i Norsk Kylling, i en pressemelding til Nationen.

Kyllingprodusenten holdt tidligere på Støren i Midtre Gauldal kommune i Trøndelag. Styret bestemte i 2017 at fabrikken skulle flyttes til Orkanger.

Om lag to milliarder kroner er investert i det nye prosessanlegget.

Skal kutte klimagassutslippene

Ifølge Norsk Kylling kutter de klimagassutslippene fra den industrielle prosessen med tilnærmet 100 prosent ved å flytte driften til det nye anlegget.

For å oppnå dette benytter fabrikken en fornybar energimiks bestående av blant annet restvarme fra nærliggende industri, solcelleanlegg, energilagring og sjøvannskjøling.

Smartstyring av energibruk og energianskaffelse er også en viktig del av energikonseptet, opplyser selskapet.

– Vi har som mål å skape verdens beste verdikjede for matproduksjon, der god dyrevelferd for kyllingene er en nøkkelfaktor, sier administrerende direktør i Norsk Kylling, Kjell Stokbakken, ifølge pressemeldingen.

Administrerende direktør Ole Robert Reitan i Reitan Retail og administrerende direktør Kjell Stokbakken i Norsk Kylling. Foto: Norsk Kylling
Administrerende direktør Ole Robert Reitan i Reitan Retail og administrerende direktør Kjell Stokbakken i Norsk Kylling. Foto: Norsk Kylling

– Anlegget er et fyrtårn

Reitan mener fabrikken er et frempek om hvilken retning selskapet ønsker å satse.

– Dette anlegget er et fyrtårn som gir tydelig beskjed til omverdenen hva vi i Reitan Retail, Rema 1000 og Norsk Kylling står for og tror på. Vi skal produsere et enda mer bærekraftig og ansvarlig produkt, av høy kvalitet og med høy dyrevelferdsstandard, sier han.

Norsk Kylling produserer kyllingrasen Hubbard, som vokser saktere enn den mer vanlige Ross-rasen. Ifølge selskapet trenger de i dag opp mot tre millioner færre fugler for å produsere tilsvarende mengde kjøtt som for produksjon av Ross-kylling.

– Vår kylling både er bedre og har det bedre enn annen kylling i Norge. Derfor er satsingen på Norsk Kylling en viktig del av vår strategi og et løfte til kunden om å gjøre det enklere å ta sunne og bærekraftige valg, forteller Reitan ifølge pressemeldingen.

Neste artikkel

Pandemi og nytt anlegg sender kyllinggigant i dundrende minus – lønnsfest for sjefen