Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Norgesgruppens EMV-selskap med 1 milliard i økt omsetning

Norgesgruppens datterselskap Unil AS økte omsetningen med over 1 milliard under pandemiåret. – En stor del av omsetningen i 2020 er lånt, sier administrerende direktør.

Unil leverer blant annet First Price-produkter. Foto: Benjamin Hernes Vogl
Unil leverer blant annet First Price-produkter. Foto: Benjamin Hernes Vogl

Norgesgruppens datterselskap Unil AS har de siste årene vokst med en halv milliard hvert eneste år. I fjor passerte selskapet for første gang ni milliarder kroner i omsetning.

Unil er Norgesgruppens leverandør av egne merkevarer (EMV).

Omsetningen i selskapet økte fra 8,4 milliarder kroner i 2019, til 9,7 milliarder i 2020. Det tilsvarer en vekst på 1,3 milliard kroner, eller 15 prosent.

Unil AS er ansvarlig for import, utvikling, innkjøp og markedsføring av produkter under Norgesgruppens egne merker, og har en portefølje på nærmere 4000 produkter. Selskapet omsetter merker som First Price, Eldorado, Fauna og Jacobs Utvalgte.

I selskapets årsberetning peker styret på at effekten av koronapandemien er hovedårsaken til omsetningsøkningen.

– Vi er veldig glade for at stadig flere foretrekker våre produkter og at vi leverer det forbrukerne etterspør. Det siste halvannet året har stengte grenser og stengte serveringssteder bidratt til at vi spiser mer hjemme og handler mer i butikk. Det er nok den fremste årsaken til omsetningsveksten vår, sier administrerende direktør i Unil, Odd Ture Wang, til Nationen.

– Vi er likevel klar over at en stor del av omsetningen i 2020 er lånt, og at vi forventer at den blir borte når grensen til Sverige åpner og storhusholdningsmarkedet er tilbake til normalen, sier Wang.

Annonse

Solid overskudd

Årsregnskapet viser et overskudd på 124 millioner kroner. Ved utgangen av fjoråret utgjorde egenkapitalen 28,5 prosent, opp fra 25,3 prosent ved samme tid året før.

Av årsresultatet foreslår styret at 59 millioner kroner skal gå til konsernbidrag, og 64 millioner til å styrke egenkapitalen.

Veksten i 2020 kommer på toppen av et allerede voksende EMV-marked. Unil hadde i 2020 varer i sitt sortiment fra over 500 leverandører fordelt på 40 land.

I 2020 kom to tredjedeler av produktene fra norske leverandører, resten kom fra utenlandske leverandører.

– I vår produktmiks er det større overvekt av Non-food produkter mot Food produkter fra våre utenlandske leverandører enn det er fra våre norske. Med det i tankene betyr det at omsetningen vår fra norsk mat er mye høyere sammenlignet med importert, sier Wang.

Vokser på kylling

Blant de store produktgruppene er veksten størst på fjærkre og egg.

– Kyllingfilet og egg har høy vekst og høy omsetning. Blant varemerkene er det stor vekst på Jacobs Utvalgte og Folkets, sier Wang.

– Ellers vil jeg trekke frem våre nye produkter innenfor meksikansk mat, der er veksten på utrolige 70 prosent. Vi har kanskje under pandemien hatt fredagstaco litt oftere enn bare på fredager. Det har vi i alle fall hjemme hos oss, sier Wang.

Neste artikkel

Oda skal konkurrere mot lavpriskjedene på pris