Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Norgesgruppen vokser seg større

Norgesgruppen, med Kiwi i spissen, øker sin markedsandel i dagligvarebransjen. Rema 1000 går svakt tilbake.

Norgesgruppen øker markedsandelene sine mest, med Kiwi i spissen. Her fra åpning av ny butikk i 2014. Foto: Mariann Tvete

Det viser kvartalsrapporten fra analysebyrået Nielsen. Norgesgruppen består av butikker som Kiwi, Meny, Joker og Spar.

Norgesgruppen går fram med 0,4 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Rema 1000 går 0,5 prosent tilbake, mens Coop går frem med 0,2 prosent. Av enkeltkjeder er det Coop Extra som har størst framgang og økte markedsandelen med 1,4 prosent til 14,3 prosent.

Annonse

Veksten i totalmarkedet er på 1,6 prosent sammenlignet med fjorårets første kvartal.

Det har blitt åtte flere butikker i landet i år sammenlignet med samme tid i fjor. Det er lavprisbutikkene det blir flere av, og det går på bekostning av både nærbutikkene og butikkene med bredt utvalg. Lavprisbutikkene utgjør 68,9 prosent av omsetningen i totalmarkedet for dagligvarebutikkene.

Neste artikkel

YS-forbund til Rema 1000: Ta tilbake vareplasserere