Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Norgesgruppen fortsetter å øke: Passerte 43 milliarder første halvdel av 2019

Driftsinntektene til Norgesgruppen lå på 43,8 milliarder første halvår i år. Det er mer enn en milliard mer enn i fjor. Resultatet er også bedre enn fjoråret.

Konsernsjef Runar Hollevik kan konstatere at Norgesgruppen tjener mer enn i fjor. Foto: Siri Juell Rasmussen

– Et tøft marked der alle vil inn preges av lav vekst, og vi er derfor veldig fornøyd med en vekst som er ett prosent høyere enn markedsveksten, sier konsernsjef Runar Hollevik via en pressemelding.

Driftsinntektene økte med 2,5 prosent, mens driftsresultatet inkludert ned- og avskrivninger endte på 1,8 milliarder i første halvår i år. Det er en økning fra 1,6 milliarder i samme periode i fjor. Driftsmarginen økte også med

Ifølge halvårsrapporten Norgesgruppen publiserte i dag, kommer det fram at markedsandelen til dagligvarekonsernet øker.

– Norgesruppen har kundevekst og handlekurven øker. 1,22 millioner forbrukere handler nå daglig hos Norgesgruppens kjeder, en økning på 1,9 prosent, står det i rapporten.

– Vi får god effekt av de investeringene som er gjennomført for mer effektiv drift, og lønnsomheten styrkes samtidig med at vi gir kundene billigere og bedre handleopplevelser, sier Hollevik.

Meny vokser mest

Annonse

Norgesgruppen står bak dagligvarekjedene Meny, Spar, Kiwi, Joker, Nærbutikken, Deli de Luca, Jafs og Mix.

Ifølge halvårsrapporten er det spesielt Meny som står for den største veksten, med en vekst på 3,2 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.

Frukt og grønt-utfordringer

En av salgsgruppene som bidrar til vekst er vegetartrenden, ifølge halvårsrapporten. Første halvår i år økte salget i produktgruppen med 20 prosent sammenlignet med i fjor. De skriver samtidig at tilgang på frukt og grønt er utfordrende.

– Utviklingen innenfor frukt og grønt er preget av varemangel og redusert kvalitet på både norske og importerte varer. Det har vært lite norske lagringsgrønnsaker som for eksempel gulrot, løk, kål og kålrot, står det i rapporten.

– Forbrukertrenden mot mer plantebasert mat kan åpne for nye løsninger som bidrar til mer grønt og sunnere valg, står det videre.

Neste artikkel

Coop prøver ut robot