Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Norges største private kjøttkonsern vil bygge anlegg for vegetarproduksjon

Kjøttkonsernet Fatland vil bygge et eget anlegg for vegetarproduksjon. Har økt vegetarsalget med 50 prosent det siste året.

Fatland er mest kjent for produksjon av kjøtt, men produksjon av vegetarprodukter utgjør stadig en større andel. Foto: Bjarne Bekkeheien Aase
Fatland er mest kjent for produksjon av kjøtt, men produksjon av vegetarprodukter utgjør stadig en større andel. Foto: Bjarne Bekkeheien Aase

Det skriver Stavanger Aftenblad.

Selskapet har hovedsete på Jæren, men har flere slakterier i Norge. De produserer blant annet mye av kjøttet som selges i Coop-butikkene.

Ifølge Stavanger Aftenblad planlegger Fatland nå å bygge et anlegg for vegetarproduksjon og kjøttprodukter som inneholder allergener.

– En investering på opp mot 100 millioner kroner. Detaljene er ikke på plass ennå, men trolig vil anlegget etableres i Sandefjord. Vegetarproduksjonen vår kommer til å øke, sier Terje Wester, konsernsjef i Fatland til avisa.

Wester forteller at de har produsert vegetarprodukter en fire års tid, og at de leverer om lag 5–6 tonn i uka.

Konsernsjefen i Fatland forteller om planer om å utvide for vegetarproduksjonen. Foto: Siri Juell Rasmussen
Konsernsjefen i Fatland forteller om planer om å utvide for vegetarproduksjonen. Foto: Siri Juell Rasmussen

Han mener det er naturlig at kjøttbransjen er med på å bidra i vegetarmarkedet.

Annonse

– Jeg ser ingen grunn til at ikke kjøttbransjen skal satse på vegetar. Jeg har aldri hørt at bøndene, våre 5000 råvareleverandører, har reagert negativt på det, sier Wester.

Selv om det ikke er for alle, viser statistikk fra dagligvarebransjen at det selges mer vegan- og vegetarprodukter. I en pressemelding fra Meny opplyser kjeden at vegetarsalget økte med 46 prosent i 2019 sammenlignet med 2018. Det var også en trend i jula.

– Vi solgte mer nøttesteik denne jula enn noen gang før, og fikk også oppsiktsvekkende mange kundehenvendelser på denne steika. Interessen er fortsatt størst blant yngre, og mest i storbyene, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny.

Både Kiwi og Coop melder også om økt salg av vegetar.

Wester i Fatland vil gjerne ha med seg norske bønder til å produsere råvarer til vegetarprodukter. Men han er samtidig at kjøttet fortsatt vil være viktig både for folk og Fatland.

– Samtidig skal det ikke være tvil om at kjøtt også i framtida vil og bør utgjøre en sentral del av norsk kosthold og Fatlands portefølje, sier Wester til Stavanger Aftenblad.

Fatland har delt saken om vegetarplanene på sine Facebook-sider, og der har den skapt engasjement. 200 kommentarer har kommet inn, og det er veldig delte meninger om hva folk synes om satsingen.

«Helt feil», «ikkje bra» og «som å skyte bøndene som leverer til dere i foten» skriver noen. Andre skriver «kjempespennende», «fantastisk fokus» og «Veldig glad for at dere tenker nytt».

Neste artikkel

Veksten på fjørfe tok ein pust i bakken i fjor