Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Klimaåret 2019 gjenspeiles i nye mattrender i Norge

2019 omtales som det store klimaåret. Nå gjør plantebaserte kjøtterstattere sitt inntog i det norske markedet. – Tydelig trend det siste året, sier matforsker.

Ertebasert kjøttdeig og burgere er blant de nye vegetarnyhetene fra Orkla, og de kommer i norske butikker i februar. Å spise mer plantebaserte kjøtterstatninger har blitt en tydelig trend det siste året, ifølge matforsker. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Ertebasert kjøttdeig og burgere er blant de nye vegetarnyhetene fra Orkla, og de kommer i norske butikker i februar. Å spise mer plantebaserte kjøtterstatninger har blitt en tydelig trend det siste året, ifølge matforsker. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix

Torsdag lanserte Orkla sin nye vegetarserie Naturli', som er en rekke plantebaserte alternativer til kjøtt.

– Det er avgjørende at vi legger til rette for at folk kan prøve en endring i kjøttinntaket. Det er vårt ansvar å komme med gode produkter som gjør det enkelt for folk å bytte, sier markedssjef Hedvig R. Gjerde i Orkla Foods Norge til NTB.

6 av 10 nordmenn er villige til å spise mindre kjøtt som klimatiltak, ifølge en fersk undersøkelse fra Kantar. 2019 er omtalt som det store klimaåret, og timingen av lanseringen er derfor ikke tilfeldig, sier Gjerde.

Markedssjef Hedvig R. Gjerde i Orkla Foods Norge mener at det er avgjørende at de legger til rette for at folk kan forsøke å redusere kjøttinntaket. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Markedssjef Hedvig R. Gjerde i Orkla Foods Norge mener at det er avgjørende at de legger til rette for at folk kan forsøke å redusere kjøttinntaket. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Annonse

– Vi kommer til å være med på å videreutvikle dette markedet fremover. Det var mye prat i 2019, og vi tror at 2020 blir handlingens år, sier hun.

Klimaåret har definitivt satt sitt preg på norske matvaner, ifølge matforsker Sissel Beate Rønning ved matforskningsinstituttet Nofima.

– Særlig trenden med å spise plantebaserte kjøtterstattere har blitt tydelig det siste året. Disse produktene har nå blitt tilgjengelig i restauranter og dagligvarebutikker, og vi ser økende interesse for dette, sier Rønning til NTB.

– Her på Nofima merker vi godt at folk er opptatt av klima, bærekraft, matproduksjon, mat og helse, og det er økt bevissthet rundt dette, sier hun.

Neste artikkel

Rapport: Annenhver nordmann bekymret for mer ekstremvær framover