Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Reklamerte med norske tomater – på pakken stod det at de var fra Spania

Kiwi bruker norske flagg for å oppfordre forbrukerne til å velge norsk, men tomatene var fra Spania.

Forbruker reagerer på denne merkingen i butikken. Foto: Privat
Forbruker reagerer på denne merkingen i butikken. Foto: Privat

Mari Kindsbekken var nylig på en Kiwi-butikk i Oslo. Der reagerer hun på at det reklameres med norske flagg både på en plakat og ved prislappen, men at det er spanske tomater som selges.

– Jeg synes det er ille at de feilmerker på denne måten da jeg, og sikkert mange andre, prøver å kjøpe norske råvarer i sesong, da må en kunne stole på at merkingen i butikk er riktig, sier Mari Kindsbekken.

Ifølge Kindsbekken var det norsk flagg på plakaten hvor det var reklamert for søte tomater med en nettovekt på 175 gram. På den digitale prislappen sto det samme pris på 175 gram søte tomater fra Bama-gruppen, med et norsk flagg ved siden av.

Fra Spania

Da hun sjekket selve boksen med tomater kom det fram på baksiden at tomatene var fra Spania.

– Det er ikke sånn at opprinnelsesland er skrevet med store bokstaver på emballasjen, eller at de har merket med et spansk flagg på de spanske tomatene, så normalt går jeg ut ifra at stort norsk flagg på plakaten og norske flagg ved prisen, da skal det være unødvendig å lese på emballasjen i tillegg. Det har vært mye snakk om å kjøpe norsk, spesielt de siste månedene. Da bør butikkene følge opp og sørge for riktig merking for å unngå å lure forbrukerne, sier hun videre.

Annonse
Søte tomater i en Kiwi-butikk i Oslo. Reklamert for norske tomater, men under sto tomater i samme mengde fra Spania. Foto: Privat
Søte tomater i en Kiwi-butikk i Oslo. Reklamert for norske tomater, men under sto tomater i samme mengde fra Spania. Foto: Privat

Skal fjernes

Kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Nora Mile Helgesen, sier til Nationen at plakatene med de norske flaggene er laget for å oppfordre forbrukerne til å velge norsk.

– Denne merkingen er for å tydeliggjøre at vi har norske produkter i sesong. Vi ønsker å selge så mye som mulig av norske varer, og det er noe kundene våre etterspør. Når det er slutt på norsk sesong, eller når vi må supplere med import, skal selvsagt disse plakatene fjernes, sier hun.

Helgesen sier at når den norske sesongen går mot slutten, og man har en kombinasjon av norske og importerte produkter, må butikkene følge ekstra nøye med.

– Når vi får inn både norsk og import må butikkene hele tiden følge med og sørge for riktig merking, noe som kan være utfordrende i en hektisk hverdag.

– Vi beklager så mye for at butikken ikke har endret på merkingen her, og vi vil se på rutinene våre for å gjøre dette enklere for butikk, legger hun til.

Neste artikkel

KLF om ny Nortura-avtale: – Vil ikke ha noen betydning for norske bønder