Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Fortsatt vekst for Q-Meieriene

Selskapet solgte meierivarer for 1,85 mrd. kroner i 2019, mot 1,82 mrd. kroner året før, noe som er en lavere vekst en tidligere.

Q sitt produkt yoghurt på pose selger godt. Foto: Mariann Tvete
Q sitt produkt yoghurt på pose selger godt. Foto: Mariann Tvete

– Vi oppnådde ikke den veksten vi er vant med, men det er likevel brukbart i et marked som stagnerer, sier Q-sjefen Bent Myrdahl i en pressemelding.

Selskapet fikk et driftsresultat på 138 millioner kroner i 2019, 27 millioner opp fra 2018. Omsetningen i selskapet økte med 31 millioner kroner fra 2018 til 2019, som gjør at Q-Meieriene fikk en vekst på 1,7 prosent.

Yoghurt på pose

Annonse

Videre skriver meieriet at de har forbedra markedsandelen på melk fra 24,4 prosent til 25,6 prosent.

– Meieriprodukter har utrolig mange bruksområder. Jeg mener at det norske markedet er underinnovert, og at vi har mye å gå på enda. Vi trenger å finne smartere og bedre måter å gjøre ting på, sier Myrdahl.

Q sitt konsept "yoghurt på pose", går ifølge meldinga veldig godt, produktet som går under navnet Q Frokostyoghurt hadde en omsetningsvekst på 45 prosent.

– Vi har 15 prosent markedsandel innen yoghurt, og er halvveis til målet om å ta en tredjedel av markedet, sier styreleder i Q-Meieriene Kristine Aasheim.

Også produktet Skyr, som Q har hatt i en årrekke, var i 2019 det tredje største yoghurtmerket målt i verdi.

Neste artikkel

Færre vitamin i plantebasert mjølk enn i kumjølk