Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Forbrukerrådet lanserte prisportal tross advarsel om feil

Kvelden før lansering fikk Forbrukerrådet tips om feil i tjenesten Sjekk prisene, men lanserte likevel. Det fikk matkjedene til å reagere.

Forbrukerdirektør Randi Flesland og statsråd Solveig Horne ved lanseringen under Arendalsuka. Matkjedene mener lanseringen burde blitt utsatt på grunn av problemer med grunnlaget for tjenesten. Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Forbrukerdirektør Randi Flesland og statsråd Solveig Horne ved lanseringen under Arendalsuka. Matkjedene mener lanseringen burde blitt utsatt på grunn av problemer med grunnlaget for tjenesten. Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Coop oppdaget problemer med prisene som skulle brukes som grunnlag i den nye tjenesten og varslet forbrukerdirektør Randi Flesland, skriver Aftenposten.

– Vi ba Flesland utsette lanseringen til de var 100 prosent sikre på at alt var rett. Flesland svarte at de skulle jobbe hele natten om det trengtes, men lansere skulle de, sier Coop-sjef Geir Inge Stokke. Selskapet sendte også brev til forbrukerminister Solveig Horne (Frp) og Forbrukerrådet der de ga uttrykk for sin bekymring.

Den nye tjenesten, som ble lansert som en app, sjekker en handlekurv med varer og skal hjelpe forbrukerne å finne ut hvor de kan handle billigst. Det var kvalitetssikringen av grunnlaget som bekymret Coop. Også Rema 1000 var frustrert over det kjeden mente var problemer knyttet til både grunnlagsdata og problemer.

Annonse

Tjenesten ble lansert som planlagt, og Flesland sier til avisen at hun ikke angrer og at alle kjente feil var rettet. Etter lanseringen ble det oppdaget over flere feil, men også disse er nå rettet, opplyser Forbrukerrådet.

Neste artikkel

Sjømatjubel over frihandelsavtale