Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Flere landbruksselskaper blant de mest populære

Både Tine, Gilde og Q-meieriene er blant de 10 mest populære merkevarene i Norge. Også to Norgesgruppen-butikker er med på lista.

Tine scorer høyest blant merkevarene knyttet til landbruk. Foto: Jon-Fredrik Bækgaard Klausen
Tine scorer høyest blant merkevarene knyttet til landbruk. Foto: Jon-Fredrik Bækgaard Klausen

– Det er godt å se at vi når ut med historien om Gilde – fra den norske bonden, og at folk er så fornøyde med produktene våre. Det betyr ikke at vi kan eller skal lene oss tilbake, men vi vil fortsette å utvikle produkter som møter forbrukers krav og ønsker, og strekke oss etter en mest mulig bærekraftig produksjon, sier merkevaredirektør i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs på egne nettsider.

Det er Yougov som står bak undersøkelsen «brandindex». 100 nordmenn blir intervjuet hver dag i et år, og de blir spurt om holdninger til forskjellige merkevarer.

Øverst på årets indeks troner Vipps, og på plassene bak følger Kiwi og Tine. På 7. plass finner man Nortura-eide Gilde, og på plassene bak der igjen finner man henholdsvis Q-meieriene, Freia og Meny.

Annonse

Fakta

Brandindex 2020

1. Vipps

2. Kiwi

3. Tine

4. Finn.no

5. Ikea

6. Clas Ohlson

7. Gilde

8. Q-Meieriene

9. Freia

10. Meny

Nytt av året sammenlignet med fjoråret, er at Vipps tar førsteplassen fra Kiwi, og at SAS har rykket ut av topp 10-lista. Gilde beholder samme plassering som i fjor med en sjuendeplass.

– Vi er utrolig stolte over resultatet, og må takke norske forbrukere for tilliten, sier Nina Rishovd Stavenæs i Nortura.

Merkevareren som har styret seg mest siden i fjor er Vy, Europris og Ryanair. Også McDonald's, Burger King, First Price og Fjordland har forbedret sitt omdømme.

Av internasjonale selskapet har Google, WhatsApp og YouTube best omdømme.

Neste artikkel

Meny gir penger tilbake til angusbøndene