Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Dagligvarekjedene økte omsetningen med 30,5 milliarder kroner i koronaåret 2020

Stengte grenser og få utenlandsreiser gjorde at omsetningen i norsk dagligvare økte med 17 prosent i fjor. Norgesgruppen økte sin dominans ytterligere.

Omsetningen i norske dagligvarebutikker økte med over 30 milliarder kroner i 2020. Foto: Siri Juell Rasmussen
Omsetningen i norske dagligvarebutikker økte med over 30 milliarder kroner i 2020. Foto: Siri Juell Rasmussen

I alt omsatte norske dagligvarebutikker for 208,8 milliarder kroner i 2020, ifølge Dagligvarerapporten til analyseselskapet NielsenIQ. Det er en økning på 17,1 prosent fra 2019 da omsetningen var på 178,3 milliarder kroner.

Økningen kommer etter at grensehandelen i 2020 stupte, mange serveringssteder holdt stengt, færre reiste utenlands og flere måltider ble spist hjemme som følge av hjemmekontor.

Norges største dagligvaregruppering, Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Joker, økte sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng og hadde ved årets utgang 44,1 prosent av dagligvareomsetningen i Norge.

– Dette er sterke tall isolert sett, men Nielsens dagligvarerapport måler ikke hele dagligvaremarkedet. Vi opplever en stadig sterkere bransjeglidning og økt konkurranse fra nye aktører innenfor flere varegrupper. Et riktigere bilde får vi dessuten først når grensen mot Sverige åpner igjen, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen.

Coop tapte og vant

Samtidig tapte konkurrenten Coop markedsandeler i koronaåret. Coop gikk ned 0,1 prosentpoeng og hadde 29,3 prosent av markedet. Rema 1000 endte på 23,2 prosents markedsandel, noe som er uendret fra 2019.

Annonse

Til tross for at Coop ble taperen blant grupperingene, økte kjeden deres Extra markedsandelen mest blant lavpriskjedene. Extra gikk opp 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent av markedet, fulgt av Kiwi som økte 0,8 prosentpoeng til 22,6 prosent.

– Vi er veldig fornøyd med at Extra er vekstvinner i dagligvaremarkedet også i år, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til NTB.

– Den knappe tilbakegangen i markedsandel totalt skyldes i hovedsak at vi har flere butikker i kjøpesentre, hvor det som følge av koronasituasjonen har vært nedgang i antall kunder, sier han.

I alt hadde lavpriskjedene 68,3 prosent av markedet med 2.310 butikker.

Rema beholder sin posisjon

Rema 1000 er også fornøyd med å ha beholdt sin posisjon i markedet.

– Vi beholder vår posisjon som Norges største dagligvarekjede gjennom 2020, en sterk prestasjon i et år hvor vår rolle som en samfunnskritisk aktør har blitt enda tydeligere, sier administrerende direktør Trond Bentestuen.

(©NTB)

Neste artikkel

Kongeørnekspert: – Relativt vanlig at ørnen tar katter på vinterstid