Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Dagligvarebransjen fortsetter veksten – men mindre enn før

Norsk dagligvarehandel hadde en vekst på 1,3 prosent i fjor. Det er mindre enn i 2018.

Dagligvarebransjen hadde samlet sett mindre vekst i fjor enn året før. Foto: Siri Juell Rasmussen
Dagligvarebransjen hadde samlet sett mindre vekst i fjor enn året før. Foto: Siri Juell Rasmussen

I 2018 var veksten på 2,8 prosent, men dagligvarebransjen fortsatte veksten i 2019. Antall butikker økte med åtte i fjor, til totalt 3848.

Lavprissegmentet utgjør 67,1 prosent av totalmarkedet. Den store vinneren er Coops lavpriskjede Extra, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi er veldig fornøyde med at Extra er vekstvinner i markedsandeler, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis, sier han til avisen.

Annonse

Extra økte med 1,4 prosentpoeng og har 14,7 prosents markedsandel i dagligvaremarkedet.

Rema 1000 opplevde på sin side et fall på 0,5 prosentpoeng, og Kiwi nærmer seg som den største kjeden.

Hege Wisø-Bjølmer i analysebyrået Nielsen forteller at veksten totalt sett er lav.

– Vi har hatt en lav vekst på 1,3 prosent totalvekst. Dette er veldig lavt for Norge, sier hun til avisen.

Neste artikkel

Støre: – Vår tydeligste distriktspolitiske retning siden 70-tallet