Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

– Butikkenes merkevarer rammes av matapp

Butikkenes egne merkevarer utgjør en stadig større del av varebeholdningen, men er ikke inkludert i Forbrukerrådets nye matapp. – Forunderlig og bekymringsverdig, svarer bransjetoppene.

Kritisk: Den nye matappen ekskluderer EMV-varer, samt frukt og grønt. Vegard Kjuus i MENY er redd appen vil true mangfoldet i butikkhyllene. Foto: Vidar Sandnes.
Kritisk: Den nye matappen ekskluderer EMV-varer, samt frukt og grønt. Vegard Kjuus i MENY er redd appen vil true mangfoldet i butikkhyllene. Foto: Vidar Sandnes.

Dagligvareappen til Forbrukerrådet, som sammenligner priser, har ikke kjedenes egne merkevarer (EMV) inkludert i appen. EMV-produkter utgjør en stadig større andel av butikkenes vareutvalg. 19 prosent av Coops varer er EMV-produkter. I Norgesgruppen varierer andelen fra butikk til butikk. MENY, som er under Norgesgruppen, uttaler at deres andel EMV ligger på 20 prosent.

Les også: Forbrukerrådet lar deg sammenligne matpriser

Vanskelige å sammenligne

Forbrukerrådet sier årsaken til at de ikke regner med EMV-produkter er fordi produktene er for ulike til å sammenlignes. Det samme gjelder for frukt og grønt, som i de forskjellige kjedene utgjør alt fra 8 til 15 prosent av vareutvalget. Til sammen kan rundt 20 til 30 prosent av kjedenes varer være ekskludert fra appen.

– Dette er spesielt en utfordring for de små distriktsbutikkene som er veldig avhengige av egne merkevarer og priser på kjøttdeig, kjøttprodukter og ferskvarer, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop.

Les også: Ny matapp skaper priskontrovers

– Forunderlig

Friis frykter at Peiling-appen vil slå spesielt skjevt ut på de mindre og lokale butikkene. For Coop er lokal supplement og den lokale bonden et fokusområde, legger han til.

– Det kommer ikke fram i appen.

– Det er forunderlig at Forbrukerrådet gang på gang sier mangfold er bra, men nå lager enda et verktøy for å fremheve pris, sier Friis.

Bekymret

Også Vegard Kjuus, administrerende direktør i MENY, er bekymret.

"Det er forunderlig at Forbrukerrådet gang på gang sier mangfold er bra, men nå lager enda et verktøy for å fremheve pris"

Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop
Annonse

– Meny er positive til alle tjenester som er nyttige for forbrukeren, også prissammenligninger. Men vi ønsker også et større fokus på vareutvalget, de ferske råvarene, lokalmat og personlig service. Jeg er bekymret for at vi får et for ensidig fokus på lav pris, sier Kjuus.

Les også: Forbrukerrådet avfeier kritikk mot matapp

Han legger til at han har stor tro på at Forbrukerrådet vil jobbe med å utvikle appen videre og sloss for et økt utvalg. Dagens versjon av appen er han derimot ikke fornøyd med.

– Det bekymrer meg i en tid hvor 80 prosent av omsetningen i norsk dagligvare foregår i butikker som fra før av har et lite sortiment. Forbrukerrådets app er rett og slett lite kundevennlig og gir ingen guiding på hvorfor man skal velge en butikk fremfor en annen.

Kun 25 prosent av omsetningen

Forbrukerrådet har sett på 1500 varer som er like, og de varene utgjør kun 25 prosent av MENYs omsetning. I de aller fleste butikkene har MENY 10.000 varer, og i butikker som MENY CC Vest har de 20.000 varer, ifølge Kjuus.

Han mener det er positivt er at Forbrukerrådet har sett på snittpriser og siste ukens salg, men sier svakheten er at mange av de 186 varene ikke selges i alle butikkene i løpet av en uke.

– Det er viktig at Forbrukerrådet finner en god måte å sammenligne kvalitet på i fremtiden, sier Kjuus.

– Sammenligner vi ulike epletyper kun basert på pris, får vi et snevrere utvalg fordi de billigste eplene vinner fram. Da vil markedet kun levere billige epler av lavere kvalitet. Et annet eksempel: Vi må ikke sammenligne ren kjøttdeig uten tilsatt vann med ren kjøttdeig tilsatt vann. Kjøttdeigen med tilsatt vann er billigere, men også av en annen kvalitet, sier han.

Neste artikkel

Nordmenn har handla norske varer for 1,3 milliardar kroner meir enn i fjor