Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Henleggelse i grevens tid

Oslo politidistrikt legger bort saken mot teatersjefen og kunstnerne bak teateroppsetningen "Ways of Seeing" på Black Box. Det skulle bare mangle.

Bolig: PST har siktet justisministerens samboer for å ha fingert anslag mot egen bolig. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix

I forrige uke ble det kjent at teatersjefen og kunstnerne bak "Ways of Seeing" var siktet for krenkelse av privatlivets fred, og at Oslo-politiet samtidig ba om rettens tillatelse til å gjennomføre ransaking hos de siktede.

Bakgrunnen for saken var at kunstnerne bak forestillingen filmet boligene til navngitte politikere og samfunnsdebattanter uten tillatelse, for så å bruke bildene i forestillingen. Bildene som vises på scenen er tatt fra gateplan.

Ifølge presentasjonen av stykket, er rammen for forestillingen to kvinner med muslimsk bakgrunn som legger ut på en «pilegrimsreise» for å «kartlegge nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn».

Vi kan forstå at personene og familiene som bor i disse husene opplever både filmingen og teaterstykkets innhold som ubehagelig. Ett av husene tilhører justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara, og har siden stykket ble satt opp vært gjenstand for både hærverk og ildspåsettelser.

Saken tok en overraskende vending sist torsdag, da Waras samboer ble siktet av PST, mistenkt for å ha fingert det siste anslaget mot parets eiendom. PST etterforsker nå om også de andre anslagene mot eiendommen kan settes i sammenheng med forholdet samboeren er siktet for.

Annonse

Kun kort tid før dette ble altså kunstnerne bak oppsetningen siktet for å ha brutt privatlivets fred, etter en anmeldelse fra nettopp Waras samboer. Oslo-politiet henla først saken, uten å ha etterforsket den.

Der burde saken også ha endt opp. Oslo statsadvokatembeter mente imidlertid det var "maktpåliggende" å undersøke anmeldelsen fra Waras samboer grundigere, at politiet burde bestrebe seg på å få tak i videomaterialet der Waras hus var omfattet, samt avhøre kunstnerne.

Dermed ble kunstnerne siktet og begjært ransaket. Oslo tingrett avviste begjæringen, da retten mente at videomaterialet som ikke er vist i oppsetningen heller ikke er relevant for saken.

I løpet av helga ble siktelsene mot kunstnerne frafalt, fordi det ikke er bevist noe straffbart forhold.

Godt er det. I et liberalt demokrati som det norske hører det ikke hjemme med rettslig forfølgelse av kontroversielle kunstutrykk. Bildene som ble vist på scenen inneholder ikke annen informasjon enn det man ellers kan finne på "google streetview". Det er ikke i strid med norsk lov å ta bilder av hus.

I et liberalt demokrati er det selvsagt også tillatt å reise en diskusjon om virkemidler og metoder i kunsten. Provoserende uttrykk må regne med kritikk. Men å bruke påtalemakt mot kunstnere med kontroversielle budskap hensetter tankene til regimer vi ikke vil sammenligne oss med.

Neste artikkel

Den moderne kulturvandalismen