Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mat på posten: nisjemat på nett utvider vareutvalget

Se for deg at du går inn på nærbutikken for å kjøpe matvarer. Men i stedet for å gå til venstre inni selve matbutikken, går du til høyre og bort til Post i butikk.

Utvalg: Mat på posten bestilt over nett er ofte uavhengig av region og kan typisk leveres på et nasjonalt nivå ved hjelp av Posten og Bring. Foto: Mariann Tvete

Her får du utlevert et par store pakker med et bredt utvalg matvarer, slik som brød, ris, pålegg, godteri og nøtter. Du har altså dratt på matbutikken – ikke for å handle i butikken – men for å hente mat på posten.

Eksempelet ovenfor illustrerer en utviklingstrend i dagligvaremarkedet. De siste årene har det kommet til en rekke digitale dagligvareaktører som selger mat gjennom nettsider og leverer på posten, ofte i nærmeste matbutikk. Dette kommer frem av en kartlegging av nettbutikker for mat gjennomført av prosjektet PLATEFORMS av Forbruksforskningsinstituttet Sifo ved OsloMet.

Det er nesten litt komisk at man kan gå på nærbutikken og få de butikkansatte til å levere ut matvarer på posten som kommer fra en konkurrent til butikken. Ved nærmere ettersyn ser vi at mat på posten utvider vareutvalg for mange forbrukerne, og dermed supplerer vareutvalget de fleste har i sine nærbutikker.

De store matkjedene Norgesgruppen, Coop og Rema bestemmer hvilke varer som skal tilbys oss forbrukere. De vil helst ha volumprodukter som selger bra og kan tilbys i mange butikker. Dette gjør det vanskelig for entreprenører med nisjeprodukter å etablere seg med nye produkter i markedet.

Internett og salg via posten gir muligheter for disse entreprenørene å etablere seg på det norske markedet og nå forbrukere spredt utover hele landet. Dette reduserer de store kjedenes makt til å bestemme hvilke matvarer som skal være tilgjengelig for norske forbrukere. Sifos kartlegging finner at matentreprenører innen en rekke varegrupper prøver lykken på nett, med varierende suksess. De som lykkes har ofte funnet nisjemarkeder som har dårlig dekning i de fleste norske matbutikker.

Sifos kartlegging av digitale matkanaler viser at det finnes mange utsalgssteder for mat på nett som leverer i hele landet gjennom posten. Her får man kjøpt mange typer matprodukter slik som brød, oljer, kaker, supper, frokostblandinger, hermetikk, godteri, pasta og drikke.

Det som er vanskeligere å få tak igjennom posten er ferskvarer som egg, kjøtt, fisk, frukt og grønt. Disse matvarene lar seg vanskelig frakte rundt på nasjonalt nivå med kvalitet og holdbarhet intakt. De fleste nettbutikker som tilbyr ferskvarer og kjølevarer bruker hjemlevering. Man kan likevel få levert både fisk og kjøtt på posten fra mindre nettbutikker – i bearbeidet form. Det er for eksempel mulig å hente pinnekjøtt, pølser, bacon, smalahove og salami gjennom Spekehuset.no.

Annonse

I tillegg til matprodukter får man kjøpt andre varer som man typisk finner på en vanlig matbutikk slik som rengjøringsprodukter, alkohol, kjøkkenutstyr og babyvarer. Mangler lokalbutikken ditt favoritt øl, kan du bestille det på Vinmonopolet.no og hente det på posten innenfor polets åpningstider.

Folk over hele landet får et større utvalg av nisjeprodukter uten å reise langt for å finne dem.

Utenom de store nettbutikkene som Kolonial.no og Meny.no, er utvalget i nettbutikker ofte preget av økologi, lokalmat, veganisme og allergivennlighet. Det er flest av slike nisjebutikker som selger matvarer på nett. Av de 99 nettbutikkene for mat i Norge i 2018 som ble kartlagt i PLATEFORMS var 80 spesialisert på nisjemat, slik som lokal og bærekraftig snacks, urter og oljer fra NaturligLiv.no og økologisk sjokolade, te og honning fra BeeOrganic.no.

Internett åpner altså opp en alternativ salgskanal for spesialmat. En liten matgründer med fokus på eksklusive oljer er kanskje for liten for landsdekkende distribusjon gjennom de store kjedene. Ved å etablere seg på nett kan gründeren nå det stadig voksende foodie-segmentet med de beste olivenoljer og utsøkt spekemat – varer den lokale matbutikken ofte ikke fører.

Undersøkelser av det norske vareutvalget har vist at det er svært begrenset sammenlignet med våre naboland. Vareutvalgundersøkeler gjort av Sifo i 2016 fant at svenske butikker har nesten dobbelt så stort vareutvalg som norske butikker. Det er dessuten regionale forskjeller i vareutvalg, hvor distriktene kommer dårligst ut. De har færre supermarkeder og færre butikker generelt å velge mellom.

Mat på posten bestilt over nett er ofte uavhengig av region og kan typisk leveres på et nasjonalt nivå ved hjelp av Posten og Bring. Mat bestilt over nettet utgjør derfor et spesielt viktig tilbud til folk som bor langt unna de største supermarkedene. Mat på posten er dessuten viktig for marginale varer med for lav omsetning til at butikker flest vil føre dem.

Nettbutikker kan ha et stort utvalg av et smalt sortiment. Dette gjør at folk over hele landet får et større utvalg av nisjeprodukter uten å reise langt for å finne dem.

Neste gang butikken ikke har det du søker, ta en tur på posten.

Har du noe på hjertet?

Neste artikkel

Kompetanse og holdning i landbruket