Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Fra Skratteskjær til kirken

Olav Tryggvason lot seidmennene drukne. I dag får de selge seg i kirke og kongehus.

Kongehus-mystisisme: Åndemaner Durek og prinsesse Märtha Louise. Foto: Daryl Henderson / NTB scanpix

"Kongen kom inn der gudene var, der satt Tor og var høvding for alle gudene, prydet med gull og sølv. Kong Olav løftet opp en gullslått piggstav med øks på... og slo til Tor så han falt ned av stallen han stod på..." (Olav Tryggvasons saga).

(Siste: Etter at kommentaren ble publisert har biskopen i Stavanger endret mening, og sier nå nei til å la "The princess and the shaman" leie St. Petri kirke.)

I disse dager får republikanere, ikke-troende og skeptikere vann på mølla, i form av den uhellige saus av kirke, kongehus og sjamanisme som røres i hop i Se og Hør-vennlig porsjon i et kirkerom altfor nær deg.

Prinsesse Märtha Louise, født kongelig, skal på foredragsturné sammen med sjamanen Durek, født Derek. Ett av stoppestedene er St. Petri kirke i Stavanger på mandag. En oppfyllelse av den profeti Dereks mor kom med i sjamanens unge år: Han skulle møte en norsk prinsesse.

Og hva så? Drømte kanskje ikke Olav Haraldssons mor Åsta også om kongelige greier som skulle vederfares sønnen i voksen alder? Er ikke kongehuset og kirken naturlige sengekamerater for den åndelig søkende sjaman?

Det norske kongehuset ble innstiftet ved folkeavstemning, født av stortingsvedtak og har vokst seg sterkt gjennom rasjonelle overveielser og praktisk handling. Kong Haakon lot seg nok rive med til å krones. Senere har kronen ligget ubrukt på silkepute her i landet, som romantisk referanse til en mytisk fortid. Norske konger har latt mystisismen ligge, og isteden trådt på realpolitiske stier mellom okkupasjonsmakt, republikanere og storting.

Alle religioner får mye pepper i oppstarten, sier sjamanistforsker og professor Trude A. Fonneland. I oppstarten? Sjamanisme er verdens tredje eldste yrke, etablert av han i klanen som var så dårlig til å jakte mammut at han måtte underholde jaktlaget etter middag isteden. De sovnet så godt til monoton trommelyd.

Åndemanere ble plassert i visvas-båsen allerede i sagatiden. Olav Tryggvason bandt seidmennene fast på Skratteskjær i Karmsundet og lot tidevannet drukne dem. I dag kan seidmennene skratte hele veien til banken, fremmet av kongehus og dialogkirke.

Annonse

Vi har invitert en sjaman, men ikke sjamanismen, argumenterer kirken i Stavanger i etablert stil. Kirken inviterer jo daglig syndere, men ikke synden inn i kirken. Den ikke ubetydelige forskjellen er at syndere ikke får utlegge begrunnelsen for sin synd ved alterringen. Den æren forbeholdes åndemanere.

Men frykt ikke: En dialogprest vil være til stede som åndelig brannslukker, slik at sjamanens teori og prinsessens stråleglans vil stå i en sammenheng "som rettferdiggjør at det skjer i kirken".

Etter dette kan ingen makt stanse Varg Vikernes fra å legge ut på foredragsturné i norske kirkerom. Her vil han foredra om hinmannen og den rensende ild, ledsaget av det lokale brannvesen med vannbøtter i sakristiet.

Prinsessen og sjamanen vil selge inn hvordan du kommer i dypere kontakt med din indre kraft og øke bevisstheten så du tar fram den egentlige deg uansett hvor du er i livet. Og er det ikke slikt også kirken falbyr?

Forskjellen er at kirken ikke tar 595 kroner i døra. Sjamaner skal, for alt vi vet, betale toppskatt. Gud mangler ikke cash, slik Bono sier det.

Biskop Per Arne Dahl nølte ikke med å vaske helsekremmerne ut av Guds hus i 2017. "Å knytte helbredelse til penger – selv om det er gaver – bidrar til å gjøre mindre synlig på hvilke måte helse også er noe vi mottar av Guds nåde", skrev Dahl.

Men da gjaldt det den kristne helbrederen Jan Hanvold. For sjaman Durek og hans kremmeråndebesatte kortterminal gjøres St. Petri kirkedør høy og bredbåndet til nettbanken vidt. Durek mener blodkreft handler om at blodet er ubalansert, og at han kan balansere det. Nyrestein kan fikses på ti minutter, mens folk i koma eller rullestol bør booke to timer á kroner 3400 om de skal bli friske. Og så må de ha trua sjøl. Ellers kan ikke Durek hjelpe. No cure, full pay.

Halvdan Sivertsens "Kjærlighetsvise" og Lill Lindfors' versjon av Salomos høysang er begge nektet fremført i norske kirkerom. En amerikansk auramassør ønskes velkommen, bare han ikke drar fram flaska med mirakelolje og heller den i døpefonten.

Stavanger-biskop Anne Lise Ådnøy står i en totusenårig tradisjon der hun kalles hyrde for sine får. Fårene i St. Petri menighet får seile sin egen sjø på mandag.

"Det er verst for dem som tror på slikt og ikke vil holde opp med dumhetene sine. Ta gullet deres og de kostbarhetene som ligger og flyter ... og heng det ikke mer på stokk eller sten" (Olav den helliges saga).

Har du noe på hjertet?

Neste artikkel

Bokslukarar i heile Noreg