Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Dagligvarekjedenes makt bestemmer prisene

Stortinget har slått fast at konkurransen i dagligvaremarkedet er for dårlig, og at konsekvensene er høye forbrukerpriser og dårlig utvalg i butikkhyllene.

Makt: Det er kjedenes markedsmakt som i stor grad dikterer innkjøpsbetingelsene, skriver Helge Hasselgård. Foto: DLF / Nyebilder
Makt: Det er kjedenes markedsmakt som i stor grad dikterer innkjøpsbetingelsene, skriver Helge Hasselgård. Foto: DLF / Nyebilder

I et innlegg skriver Høyres Lene Westgaard-Halle at ulike innkjøpspriser er noe av årsaken til mangelfull konkurranse, og ønsker å regulere dette. Westgaard-Halle bygger på forutsetningen om at det er leverandørene som dikterer forhandlingene og “gir” kjedene ulike priser. Det stemmer ikke.

Annonse

Det er kjedenes markedsmakt som i stor grad dikterer innkjøpsbetingelsene.  Kjedenes standardkontrakter, forventninger og krav til leverandørene er utgangspunkt for forhandlingene. Hvor mye kjedene oppnår i rabatter og bonuser, avhenger av den enkelte kjedes markedsmakt.

Et enstemmig Storting konstaterte for ett år siden at maktkonsentrasjonen på kjedeleddet er den viktigste årsaken til dårlig konkurranse i dagligvaremarkedet. Det er over tusen leverandører som forhandler med tre innkjøpere: de tre store kjedene. Denne portvoktermakten kontrollerer hvilke varer forbrukerne får tilgang til, og til hvilken pris.

Det hjelper ikke å behandle symptomet når problemet ligger et annet sted.

Har du noe på hjertet?

Neste artikkel

Høyres feilslåtte skatt på matproduksjon