Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Skal norsk mat yppe seg mot EU?

Pustebesvær, hetetokter og frysninger raste akutt gjennom kroppen midt i REMA-butikken min. Nei, jeg snakker ikke om overgangsalderen, men rett og slett en dose EU-frykt.

Sølvi Enger-Kaupang er generalsekretær i 4H Norge. Foto: Yvonne Holth
Sølvi Enger-Kaupang er generalsekretær i 4H Norge. Foto: Yvonne Holth

Brussel er i gang med kampanjen «Enjoy, it’s from Europe» eller Nyt Europa om du vil. 16,8 milliarder ligger i propagandapotten. Det gir ekstra lyst til å yppe seg som norsk matpatriot.

"Look to Norway" sa president Roosvelt i sin berømte tale i 1942. 74 år etter kan det jo se ut som om EU gjør akkurat det. Jeg velger å stolt tro at Nyt Norge har vært med å inspirere kampanjemakerne i EU når de nå ruller ut kampanjen Enjoy it's from Europe. Fra 2016 ønsker EU å eksportere mer mat fra sine 28 medlemsland. Også til oss velbeslåtte nordmenn.

For noe seriøst, sinnsykt og innmari riktig må vi ha gjort når tankegangen bak Nyt Norge dukker opp i nye versjoner ute i Europa. Ideen bak vår merkeordning er å gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norskprodusert mat, gjennom en felles logo og konkrete garantier. Det samme skal EUs fellesmerke, Enjoy It’s from Europe gjøre. Målet er selvsagt at forbrukerne skal velge mat fra EU. Over hele verden. Også i Norge.

EU er et par hakk større enn oss, og kliner til med en førstegangsbevilgning til reklame for hele 16,8 milliarder kroner som skal økes fram mot 2020. Ja, du leste riktig. Velger EU å bruke 10% av budsjettet sitt på Norge, så er det 168 millioner. Velger de å bruke 1% så er det 16,8 millioner. Vi trapper ned markedsføringen av NYT NORGE til 13 millioner i 2016. En klok strategi?

Vi importerer hele 60% av maten vi spiser. I tillegg er vi pengesterke. Helt innlysende at Norge er et interessant marked for EU. Det første kampanjeframstøtet er en realitet; I REMA i Oslo kunne du få smake fortreffelige epler fra Italia servert av en smørblid dame med «Enjoy it’s from Europe» på forkleet og med eget oppskriftshefte i baklomma. I VG sist uke var det helsides annonse for mat fra Tyrol. I løypa er det varslet at bruk av noen millioner reklamekroner på latvisk kjøtt. Det kommer garantert mer.

Annonse

Nyt Norge finansieres som et godt, gammeldags spleiselag fra hele verdikjeden. Nyt Norge er det offisielle merket for norsk mat, basert på råvarer fra norske bønder som har produksjonen sin dokumentert gjennom kvalitetssystemet i landbruket. Det er nemlig en stor forskjell mellom Enjoy Its from Europe og Nyt Norge. EU ikke har noe felles kvalitetssystem. Det har vi, og det må vi fortelle forbrukeren. Å gjøre det lett å velge norsk trygg mat fra den norske bonden, er så viktig at spleiselaget både må fortsette og forsterkes.

Sharing is caring, sies det i disse sosiale deletider. Vi deler gjerne gode kampanjekonsepter med resten av verden. Skjønt det er ofte verdt å betale litt ekstra for originalen, akkurat som det er verdt å betale litt ekstra for ypperlig norsk mat. Look to Norway og Nyt Norge, EU!

Nina Sundqvist er administrerende direktør i Matmerk.

Norsk Landbrukssamvirke og Nationen samarbeider om landbruksbloggen. Les flere innlegg her.

Neste artikkel

EU sier ja til Bayers oppkjøp av Monsanto