Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Trøndersk mat og drikke i vinden

Trøndersk mat og drikke er i vinden som aldri før. Bondens Marked Trøndelag gjør det best i landet.

Matfestival: I fjor omsatte utstillerne på matfestivalen i Trønelag for 12 millioner kroner i løpet av de tre dagene festivalen varte. Foto: Wil Lee-Wright/Oi! Trøndersk Mat og Drikke

Stadig flere kjøper lokalmat i butikken, og vi er blitt en matregion med et stort produktmangfold fra fjord til fjell. Det er mange som har bidratt til at Trøndelag har fått denne posisjonen, og Oi! Trøndersk Mat og Drikke har vært et av verktøyene i denne utviklinga.

Oi! ble etablert i 2005, for å arrangere den første Trøndersk Matfestival. Målet var å gi lokale matprodusenter en arena for salg, markedsføring og omdømmebygging. I vedtektene våre er det nedfelt at «Oi! utvikler trøndersk mat og drikke. Basert på kunnskap utvikler Oi! salgsarenaer, kompetanse og nettverk for matnæringa».

Matfestivalen fikk en god start, og i de påfølgende årene har vært mye lidenskap for lokal mat og drikke, blandet med mye engasjement og hardt arbeid hos oss, våre samarbeidspartnere og ikke minst produsentene, gitt unike resultat. I fellesskap har vi utviklet landets beste salgsarena for lokale matspesialiteter. I fjor omsatte utstillerne for hele 12 millioner kroner i løpet av de tre festivaldagene varte. Ingen andre tilsvarende festivaler når slike høyder.

Oi! Trøndersk Mat og Drikke er et non-profit aksjeselskap der de største eierne er Trøndelag fylkeskommune, NTNU, Nortura SA, Tine SA, Trondheim kommune, Grilstad AS, Sparebank 1 SMN, Sør-Trøndelag Landbrukselskap og Felleskjøpet Agri SA. I tillegg har selskapet mange gode samarbeidspartnere også utenfor eierkretsen.

Annonse

Tørre fakta viser at Trøndersk Matfestival er populær. Utviklingen i antall utstillere og omsetning per utstiller har vært god. I 2013 hadde festivalen 115 utstillere og 150.000 besøkte festivalen, i fjor deltok 150 utstillere og over 200.000 besøkende var innom.

Det som er særegent for Trøndersk Matfestival er at produsentene er til stede og tilbyr sine produkter regionvis fra hele Trøndelag. De viser på fantastisk vis frem mangfoldet av, og kvaliteten på de trønderske matproduktene og synliggjør at vi praktisk talt «bor midt i matfatet» i Trøndelag.

Under henvisning til Handlingsprogram 2018-2019, for strategien et verdiskapende Trøndelag, og målet om at Trøndelag skal være Nord-Europas matregion nr 1, skal også Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS ta sin del av ansvaret for å befeste denne posisjonen. I høst starter vi arbeidet med videreutvikling av selskapets strategi. I likhet med Trøndelag fylkeskommune og fylkesmannen i Trøndelag ser også vi store potensialer for å bygge Trøndelag med lokal mat og matopplevelser.

Samtidig med Trøndersk Matfestival, arrangerer vi også Bryggerifestivalen. Den er en hyllest til bryggekunst og god mat. Koblingen mellom øl og mat står sterkt, og 25 bryggerier kommer med sine beste brygg – fra både inn- og utland. Trøndelag er også en meget sterk region på dette feltet, med 48 små og store mikrobryggerier

Begge festivalene arrangeres for å fremme mersmak og merverdi for mat og drikke i Trøndelag. Nyheter selger, og vi ser at stadig flere produsenter velger å lansere sine produkt under festivalen.

På vegne av Oi! Trøndersk Mat og Drikke ønsker vi velkommen til Trøndersk Matfestival, og Bryggerifestival i Trondheim fra 2. -4. august.

Neste artikkel

Elvestuen overkjører demokratiet i ulvesaken