Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.
Det norske kortbanenettet for luftfart er en del av hva som gjør det moderne Norge til Norge. Øystein Sundes slentrende sang om Twin Otteren på vei fra Mo i Rana, som "spretter rundt blant fjord og fjell og skyer" er historien om Vestlandet og Nord-Norge.
Men det koster. Familien Jensen/Fjelleng Mikalsen i Kjøllefjord i Finnmark planla å fly til bestemor og bestefar i Sandnessjøen i Nordland. Tur-retur-billetter for fire med fly fra Mehamn til Mosjøen i vinterferien koster nær 50.000 kroner, fortalte NRK Troms og Finnmark i januar. Alternativet er en biltur på 1412 km og 19 timer, én vei.
For næringslivet er det ikke et alternativ å bruke dagevis i bil fra nord til sør. Det må fly. Da blir det kostbart å drive næring i nord.
Tirsdagens nyhet om halvert makspris for billettene i og til kortbanenettet, er et gledelig distriktspolitisk tiltak, med vel så stor betydning som de pågående reduksjonene i fergetakster som regjeringen er i gang med.
Les også: Jubel for kutt i flybillettprisane
Flyanalytiker Christian Kamhaug sier til NRK at den reelle prisnedgangen for de reisende kan bli 20–25 prosent som følge av regjeringens grep.
I tillegg til lavere pris fra april neste år, skal transporttilbudet fra Helgeland og nordover bli bedre, og rutestrukturen i Finnmark og Nord-Troms skal endres. Det skal bli lettere å komme seg fra Øst-Finnmark til regionhovedstaden Tromsø. Åpne anbudsprosesser øker sjansen for at nye tilbydere av flyreiser dukker opp på en flyplass nær deg i distriktene.
Endringene skjer på de såkalte FOT-rutene, der staten betaler flyoperatører for å fly ruter som ikke ville ha vært bedriftsøkonomisk lønnsomme. Akkurat som veier, kollektivtilbud og andre samferdselstiltak i distriktene heller ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomme, er FOT-rutene en utgiftspost til samfunnsøkonomisk lønnsom bruk av hele landet.
Miljø- og klimaengasjerte i opinionen reagerer negativt på at regjeringen gjør det litt billigere å fly i distriktene. Kritikken ser bort fra at flyet er eneste realistiske reisemåte for de aller fleste reisende fra Troms og Finnmark, ofte også internt i nord. En busstur mellom Kirkenes og Alta tar nær like lang tid som en busstur Trondheim-Oslo.
Det vil fortsatt være veldig dyrt å fly fra Kirkenes til Oslo, delvis fordi passasjerene betaler flypassasjeravgift, moms og CO2-avgift. For kortbanereisende er det langt igjen ned til enveisbilletter under tusen kroner, slik reisende mellom storbyene i Sør-Norge kan nyte godt av.
Infrastrukturen må ivareta bosetting og næringsliv i distriktene. Regjeringens flysatsing er god beredskapspolitikk, og bra for Norge.
Folk i distriktene i vest og i Nord-Norge vil også i kommende år fly fordi de må, ikke fordi det er billig.