Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Ikke utsett intercity-utbyggingen

Togutbygging: Jernbanen er et godt og miljøvennlig reisetilbud. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Togutbygging: Jernbanen er et godt og miljøvennlig reisetilbud. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

At Bane Nor vil utsette utbyggingen av jernbanenettet mellom de største byene på østlandet må ikke godtas. Har man først sagt A må man også si B.

Det positive i selskapets uttalelse er når de sier at de ikke har kapasitet til å gjøre jobben. Her bør samferdselsministeren reagere så fort som mulig. Solide selskaper i utlandet bør få anledning til å gi tilbud på prosjektene.

Jernbanedriften i Norge har vært lite tilfredsstillende i altfor mange år. Store summer har vært brukt til utbedring rundt Oslo uten at det har gitt «vei i vellinga». Mens utbedringene har foregått har togtrafikken stoppet opp flere somre til ikke minst pendlernes store fortvilelse.

Nå trengs det å tas et skikkelig skippertak. Når ikke norske firma klarer å gjøre jobben må utenlandske firma med erfaring og kapasitet få slippe til. Utbyggingen av jernbanen fra Oslo til Østfoldbyene, Drammen og Vestfold, Hamar, Lillehammer og en ny linje til Hønefoss. Likeså må linjene til og fra Bergen forsterkes.

Jernbanen har vært og er et godt reisetilbud som også er miljøvennlig. Det er forunderlig at partiet Venstre, som har kalt seg miljøvennlig hele tiden valgte å legge ned Rygge flyplass fremfor å påskynde elektrifisere Nordlandsbanen som har vært og fortsatt har diesellokomotiv som drivekraft.

Annonse

Nordlandsbanen ble ført til Fauske med sidearm til Bodø for 60 år siden. Siden da har det ikke blitt bygget én meter retning nordover. Til orientering ligger Fauske midtveis mellom Halden og Kirkenes. En stor skam.

De virker som nåværende og tidligere regjeringer ikke har brydd seg om å ta vare på vår nordlige landsdel og folket som bor der.

Nå må det heller ikke stå på penger. Vi har penger, og uten at jeg liker DonaldTrump, sier jeg som han at nå må Norge komme først.

Neste artikkel

Over 90 drept i trafikken i år: Krever garanti om penger til vedlikehold av vei