Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Det er feil at staten driver reklame for egg og kjøtt

Egne midler: Det er ikke staten som betaler for kjøttreklamen, skriver innsenderen. Foto: Mariann Tvete.
Egne midler: Det er ikke staten som betaler for kjøttreklamen, skriver innsenderen. Foto: Mariann Tvete.

Sist uke viste KrF, Ap, Sp og SV at de fører en forutsigbar og stabil næringspolitikk for landbruket. Da de vedtok utredning av opplysningskontorene, viser de ansvar og ba om en grundig utredning før endrer et viktig virkemiddel i landbrukspolitikken.

Ofte får politikerne kritikk for å være uforutsigbare. I denne saken ville det vært rett å sende blomster til flertallet i Stortingets næringskomité.

Dyrevernalliansens Martine S.B. Lie utøser sin vrede over det politiske flertallet i et leserinnlegg i Nationen. Hun har fortsatt ikke fått med seg at det er bøndene som finansierer og samarbeider om å drive opplysningskontorene i landbruket.

Det er feil at staten driver reklame for egg og kjøtt. Det er det bøndene som gjør. Matprat blir hundre prosent finansiert av landbruket. Når en eggprodusent får betalt for eggene, trekkes det en avgift fra prisen hun får. Disse pengene settes inn i et fond som skal finansiere opplysningskontorene. Bøndene betaler for, eier og administrerer avgiften selv. Staten forvalter ordningen.

Opplysningskontorene har til oppgave å informere om landbrukets produkter. Matprat blir som Lie skriver brukt for å fremme omsetningen av egg eller kjøtt. At bonden fremmer omsetningen av sine egne produkter kan knapt være oppsiktsvekkende. Likevel er det utenkelig i 2017 at opplysningskontorene ikke skal ta hensyn til kosthold, miljø og klima. Matprat sin vektlegging av potet og grønt til middagsmåltidet er et eksempel på dette. Vektlegging av sesongvarer og norskproduserte varer er et annet.

Annonse

Lie er særlig negativ til opplysning om kjøtt. Vi kan opplyse om at opplysningskontorene gjør en svært viktig jobb i å fremme bruken av hele dyret. For å si det med journalist, kokk og forfatter Andreas Viestad sine ord: «Hvis du skal ta livet av et dyr, er det eneste høflige å benytte seg av alt sammen».

Opplysningskontorene er et av verktøyene vi har til rådighet for å sikre at vi spiser opp maten vi produserer, og at vi ikke bare spiser biff men hele dyret. Å spise opp maten som produseres er både høflig og god klimapolitikk.

Det skulle bare mangle at landbruket tar et helhetlig ansvar for aktivitetene. Landbruket utvikles ikke i et vakuum. Norsk landbruk gror best det best når det utvikles i tråd med politikernes ønsker og samfunnets interesser. Da skulle det bare mangle at utredningen også tar med seg vurderinger knyttet til informasjon om miljø, klima, helse, slik SV og Venstre ønsker.

Neste artikkel

Nortura løftar prisen på kjøtt og egg: – Stort behov for inntekt