Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tenk på hvordan du bruker pengene dine!

7 grunner til at du bør tenke deg om før du handler.

Hanen-skiltene viser vei til lokale spesialiteter. Folk burde svinge av veien litt oftere, syns Live Skinnes. Foto: Ole Jonny Trangsrud/NPK
Hanen-skiltene viser vei til lokale spesialiteter. Folk burde svinge av veien litt oftere, syns Live Skinnes. Foto: Ole Jonny Trangsrud/NPK

Vi lever i et samfunn som er i rask endring. Vår adferd endres raskere enn noen gang før, men vi er jo en tilpasningsdyktig rase. Er vi så tilpasningsdyktige og så flinke til å omfavne det nye at vi ikke ser konsekvensene i kjølevannet av våre nye vaner?

Her og nå-samfunnet

Fra i gamle tider byttet man til seg de tingene man ikke hadde selv, og det var eksklusivt med handelsruter over de store verdenshavene som brakte uante skatter. Her i bygda gikk det rundt ”kremmere” og solgte stoffer til klær og det de solgte var det som var å få tak i. I dag ser vi det som en den største selvfølge å bestille alle mulige ting på internett fra andre land, og at det dumper ned i postkassa vår etter kort tid.

Den ekstreme økonomisk omveltningen i mediebransjen har kommet raskt. Det er våre nye adferdsmønstre som gir grunnlaget for deres tap: Hvis du lurer på noe er sjansen veldig stor for at du googler det. Eller du finner inspirasjon på Facebook blant venners poster. Siden Google og Facebook er amerikanskeid, legger de norske rørleggerbedriftene som før ville annonsert tjenestene sine i avisen, både på papir og nett, heller igjen pengene i USA og på Google adwords og Facebook-promotering så de skal nå oss med budskapet sitt.

Utkonkurreres av Facebook

De store mediehusene sier opp folk i hopetall og prøver å finne nytt fotfeste når det gamle glapp. Jeg leste akkurat at TV2 skal kutte med 350 millioner kroner de neste 4 årene, og denne uken ble det varslet at veldig mange ansatte må gå. Det er det vi i innovasjonsteorien ville kalt en paradigmeskifte. En slik endring som at tellestavens tid var over når kalkulatorene kom på markedet.

At annonsekronene våre går til USA er en ting. Det er en vanskelig kamp å kjempe mot gigantene Google og Facebook, som vi alle bruker så mye. Denne saken handler ikke om det. Men den handler om våre lokale butikker og vårt adferdsmønster i forhold til handel. Hva det gjør med lokalsamfunnet vårt at alt blir så tilgjengelig og at alt fra alle verdens hjørner, i løpet av kort tid kan ende opp – nokså billig – i din postkasse. Misforstå meg rett. Jeg elsker online shopping, det er så kjekt og det er moro med tilgang på et enormt verdensmarked. Men dine og mine handelsvaner handler om så mye mer enn at det er «moro med stort utvalg og gøy å spare litt peng.»

Grunner til å handle lokalt

La meg forklare og gi deg 7 grunner til at du bør etterstrebe å handle lokalt:

1) ”Alt som får næring overlever”. Der det ikke kommer penger i kassa hos handelsstand i hele verden, er det få som kan overleve på sikt. Hvis du hver dag handler på internasjonale kjeder, nettet og butikker vekk fra hjemmet, så er det de ”maskineriene du smør” og lokalsamfunnets tilbud vil bli borte.

2) Hver krone brukt blir ca 4 kroner til lokalsamfunnet! Multiplikatoreffekten kaller man det innenfor økonomien. De som står i butikkene får lønn, som de både betaler skatt til kommunen med, og bruker på matbutikken etc. Butikkene trenger regnskapsførere, elektrikere og lignende på jevn basis, så flere tjener på at det er flere bedrifter.

«Hva gjør det med lokalsamfunnet vårt at alt blir så tilgjengelig og at alt fra alle verdens hjørner, i løpet av kort tid kan ende opp – nokså billig – i din postkasse?»

Annonse

3) Det skaper direkte og indirekte arbeidsplasser, ref grunn 2, som igjen er noe av det viktigste man argumenterer for når det gjelder tilflytning. Å handle av lokale bedrifter bidrar til aktivitet og vekst.

4) Folk flest liker å kunne ha mulighet til å skaffe seg det de trenger i nærområdet, og det vil være positivt for tilflytteres og innbyggeres inntrykk av stedet. Lokale butikker er et godt tilbud for innbyggere, som slipper å kjøre så langt for å få det vi trenger. Handle heller på den lokale Kiwien enn å ta storhandelen på Coop Mega, så får du også både bank og posttjenester i bygda.

5) Det er en måte å holde levende bygder og beholde innbyggere. Husk også det bidraget lokale butikker gir til lag og foreninger i distriktet i form av varer og sponsorpenger. Handler du lokalt, bidrar pengene dine til noe mer enn å øke summen på bunnlinjen til et fjernt kjøpesenter. Du bidrar til å holde området der du bor levende. Pengene dine blir ikke bare en meningsløs transaksjon, men et innskudd i et rikt og levedyktig lokalsamfunn.

6) Den geografiske nærheten fører ofte til et nærmere forhold og relasjon. Det er ofte både bedre og enklere å få service og de lokale vil føle en annen forpliktelse til å hjelpe deg. Her i området sender både apoteket og blomsterbutikken i nabobygda varer med bussen og den lokale el forhandleren har en ukentlig servicebil.

7) Du kjører kortere til butikker som ligger nærmere og sparer miljøet.

Vi går igjen mot kaldere tider – i går var første frostnatt her. Julehandelen kommer raskere enn vi tror. Vi kommer til å handle for 5,5 MILLIARDER kr. Det betyr mye om du handler alt på nettet eller ei. Og jeg mener ikke at det ene ekskluderer det andre – det er lov å shoppe rundt – men se i nærområdet ditt også! Be de ta inn de tingene du vil ha? Så må selvsagt de lokale butikkene kommunisere til kunden på de plattformene kunden er, og ha nettsteder kundene kan besøke og lese om produkter, samt ha gode åpningstider. De må også ta inn varer vi vil ha og gjøre sitt for å konkurrere i den tøffe hverdagen det har blitt.

Landbruksbloggen er et samarbeid mellom Nationen og Norsk Landbrukssamvirke. Les flere innlegg her.

Neste artikkel

– Den dårligste mulige starten på en regjering som vil ha en mer offensiv distriktspolitikk